Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Ädelstenar i Sverige.

Startat av LingonNugget92, 08 November, 2013, 01:21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

LingonNugget92

Hej på er!

Jag undrar om det finns någon bra bok som listar alla ädelstenar som finns i Sverige? Kommer tillbringa ganska mycket tid i jämtlandsfjällen nästa år så skulle vara kul att veta vad man ska leta efter.

Eucitzen

Sök på Torbjörn Lorin, jag tror han har ett antal lokaler listade. Men hurvida det finns några "ädelstenar" i jämtlanns fjällen vet jag inte. Det finns inte så värst många fyndlokaler i Sverige.

Jag tror därför det inte finns en bok om det ämnet - för det är så få ställen du kan hitta det på.
Kan vara svårt att få ihop en hel bok om det. :)

Bergskristall kan ju inte vara omöjligt att hitta där. Även om det inte är en "ädelsten". :)

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

TGB11

Bergskristall finns det en hel del i jämtland. Och andra slip bara stenar finns det på många platser i Sverige .
Finns ett par bra dator program Samla/smida och  lapid ,en  hel  del böcker som beskriver fynd platser , men ädelstenar i dess egna bemärkelse , lättare med halvädel stenar eller mineral och bergarter som lämpar sig till slipning för smycke tillverkning.

Eucitzen

Har du några exempel på böcker? Detta är något jag måste ha missat.

TGB11

Är det jätte bråttom eller funkar det en regnig dag ? Det finns mer än en bok man får plocka lite här o lite där.

Eucitzen

Det är en regnig dag. (natt?)
Men, nej - det är inte så värst bråttom. Är mest bara nyfiken på vad jag missat.

TGB11

Ok börjar regna igen , några är , Mineral i Sverige,Mineral och bergarter,Bergarter och mineral Sten, Våra stenar,Stenar i Färg, SGU Ba 45:1 Värmlands län, Minralen und fundstellen, + ett par på engelska har jag missat några bra?

LingonNugget92

Vandraren

Jag kan tipsa om en bok ja köpte som heter "VÅRA STENAR". Den är skriven http://www.bokus.com/bok/9789113037257/vara-stenar/

ReVost

jag var nyss i Norge i minnesund och hittade smaragder! :) åk dit! man kan göra otroliga fina fynd där om man har tur! :)