Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mini Highbankerbygget

Startat av meister, 28 Oktober, 2013, 21:24:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

meister

Hej alla!

Efter en härlig sommar ute i gropar här och var så har vintern klampat in med full styrka. Så jag tänkte dela ett projekt som var först planerat att hålla mig sysselsatt under vinterhalvåret men det var så roligt att när jag väl började så byggde jag och byggde varje kväll och nu är min Mini Highbanker färdig.
Inte heller har jag haft chans att testa den fullt ut än heller då alla minusgrader inte kommer försvinna på flera mörka eländiga månader.

Vanligtvis brukar jag roa mig att göra hela byggserier med steg för steg och beskrivande text, men detta projekt var för många olika steg för att kunna göra det på ett bra sätt.

Så jag tänkte dela ut en ny bild/bilder /vecka på rännan, detaljbilder osv. Successivt.  >:D

Av ren jävulskap så ska jag hålla alla som är intresserade på halster.
Det är vinter, jag känner mig bitter och lite små-elak  >:D

Bygget är baserat på delvis ritningar som fanns att finna här på forumet, delvis av bra idéer från annat jag har sett där ute men också med egen personlig touch.
Vissa saker har jag inte sett någon annan göra, mer av detta senare.

Målet var att bygga en lätt highbanker då jag oftast är ute ensam och vill slippa gå två vändor till bilen. Tanken är att den ska utrustas med goldhogmattor innan snön smälter.

Lite specs då:
Som ihopfälld är måtten 89cm x 40cm x 20cm. Utfälld: 162cm ränna 20cm bred, 50cm hopper.
Vikt: 7 - 7,5kg beroende på inredning i ränna.

Total transportvikt ca: 22Kg
Ränna + Bensinvattenpump + 15m pumpslang + 5m sugslang

Hej igen! En vecka har gått så här kommer några bilder som jag hade lovat  >:D

Alla rännor börjar med en idé och jag fann min inspiration från en ritning som jag hittade på forumet.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=105.0

Självklart så är det aldrig kul om man följer ritningar till punkt och pricka så jag anpassade måtten efter hur jag ville ha min ränna. Samt efter de materialbegränsningar som jag hade, storlek på plåt osv.

Här är begynnelsen till skapelsen, inte så spännande men det kommer lite mer än så denna vecka  O:-)

Här är hopper provmonterad, samt att jag har nitat fast backstycket på rännan och förberett första utvikbara ränna del.

Och sista bilderna för denna vecka.

Det började med några hål.

som blev några fler hål

Nu är det värsta jobbet över och hoppern är nästan klar.

Ont i ryggen efter allt borrande hade jag också.

På återseende nästa vecka för fler bilder av bygget  >:D

/meister

Sudde(Stefan)

U are evil.... Show me u banker! >:D
Framåt framåt och.....ner.

Sudde(Stefan)

Har du ngn bild o tips på hur man kan fästa gallret? Ska ju va svaj på't.
Lägg gärna ut det om du har?
Framåt framåt och.....ner.

meister

Citat från: Sudde skrivet 28 Oktober, 2013, 21:34:23
Har du ngn bild o tips på hur man kan fästa gallret? Ska ju va svaj på't.
Lägg gärna ut det om du har?

Vi får väl se hur jag gjorde, kanske nästa vecka  >:D

Dejamm

Haha det här var kul. Mr evil har väckts till liv när vinter mörkret lagt sig över Sverige ... Men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge.  :)

Holmen

Som en julkalender ;) snyggt byggt, fräsigt kärra!

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

meister

Uppdaterat med nya bilder!  8)

Pakko

Glimmer

Citat från: meister skrivet 28 Oktober, 2013, 21:24:17
Hej alla!

Efter en härlig sommar ute i gropar här och var så har vintern klampat in med full styrka. Så jag tänkte dela ett projekt som var först planerat att hålla mig sysselsatt under vinterhalvåret men det var så roligt att när jag väl började så byggde jag och byggde varje kväll och nu är min Mini Highbanker färdig.
Inte heller har jag haft chans att testa den fullt ut än heller då alla minusgrader inte kommer försvinna på flera mörka eländiga månader.

Vanligtvis brukar jag roa mig att göra hela byggserier med steg för steg och beskrivande text, men detta projekt var för många olika steg för att kunna göra det på ett bra sätt.

Så jag tänkte dela ut en ny bild/bilder /vecka på rännan, detaljbilder osv. Successivt.  >:D

Av ren jävulskap så ska jag hålla alla som är intresserade på halster.
Det är vinter, jag känner mig bitter och lite små-elak  >:D

Bygget är baserat på delvis ritningar som fanns att finna här på forumet, delvis av bra idéer från annat jag har sett där ute men också med egen personlig touch.
Vissa saker har jag inte sett någon annan göra, mer av detta senare.

Målet var att bygga en lätt highbanker då jag oftast är ute ensam och vill slippa gå två vändor till bilen. Tanken är att den ska utrustas med goldhogmattor innan snön smälter.

Lite specs då:
Som ihopfälld är måtten 89cm x 40cm x 20cm. Utfälld: 162cm ränna 20cm bred, 50cm hopper.
Vikt: 7 - 7,5kg beroende på inredning i ränna.

Total transportvikt ca: 22Kg
Ränna + Bensinvattenpump + 15m pumpslang + 5m sugslang

Hej igen! En vecka har gått så här kommer några bilder som jag hade lovat  >:D

Alla rännor börjar med en idé och jag fann min inspiration från en ritning som jag hittade på forumet.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=105.0

Självklart så är det aldrig kul om man följer ritningar till punkt och pricka så jag anpassade måtten efter hur jag ville ha min ränna. Samt efter de materialbegränsningar som jag hade, storlek på plåt osv.

Här är begynnelsen till skapelsen, inte så spännande men det kommer lite mer än så denna vecka  O:-)

Här är hopper provmonterad, samt att jag har nitat fast backstycket på rännan och förberett första utvikbara ränna del.

Och sista bilderna för denna vecka.

Det började med några hål.

som blev några fler hål

Nu är det värsta jobbet över och hoppern är nästan klar.

Ont i ryggen efter allt borrande hade jag också.

På återseende nästa vecka för fler bilder av bygget  >:D

/meister

Snyggt bygge!

En fråga, var köpte du fästena till stödbenen (de med de små plastrattarna)? jag skulle behöva ha tag på sådana till mitt bygge!

Hälsningar Glimmer

HANNU

Trattar av olika storlekar kan man köpa på Tools (Järnia) affärer.
Annars har jag reagerat  till många rännbyggen med i min mening för alldeles för onödigt höga kanter. Man vill ju ha rännan så smidig och lätt som möjligt, eller?
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Hej igen!

Hoppas jag inte är alltför frågvis......

Rattar har jag hittat på nätet men inte den delen som du skruvar ratten i, vad kallas den? är den också tillverkad i aluminium? du har möjligtvis inte något artikelnummer eller liknande på den detaljen?

Hälsningar Glimmer

meister

Hej glimmer

ingen fråga är dålig  :) Saken du söker heter pop-nut, en typ av popnit som lämnar gängor :-)

HANNU

Citat från: meister skrivet 06 Januari, 2014, 21:14:31
Hej glimmer

ingen fråga är dålig  :) Saken du söker heter pop-nut, en typ av popnit som lämnar gängor :-)
Fina saker, använder dom på jobbet. Nackdelar är att dom tar plats på insidan, har man inte spänt dom ordenligt får man inte loss skruven och dyr verktyg.
Stå på dig, annars gör nån annan det.