Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Varför är det så beroendeframkallande?

Startat av robowich, 26 Oktober, 2013, 15:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

robowich

Jag fastnade i princip innan jag ens vaskade min första panna! Tanken på att hitta guld liksom bara sög sig fast i huvudet och vill inte ramla ut igen, jag blev besatt.

Min teori är att det är samma känsla som personer med spelberoende känner. Det är därför man kan åka dit på det utan att ens hitta särskilt mycket guld. Jag tror man kan bli fast utan att hitta guld över huvud taget. Människor med ett spelberoende vinner oftast inte mycket pengar utan drar in någon lite vinst då och då precis som en liten guldflaga i botten på pannan.
För visst är det så, att varje panna är ju som en trisslott. Vi vet alla hur spänningen stiger och koncentrationen ökar när vi kommer ner till svartsanden och börjar närma oss botten av vaskpannan.
Ibland vinner man men oftast är det nitlott, inte sant?!

Varje panna är som en trisslott, spännande varje gång och med en potential att göra dig rik. Det är därför man får en sån kick.

/Robert
Audere est Facere

borax

Jag tror att det beror på att det är billigare än spel men lika spännande och att guld har förtrollat människor i alla tider jag har hållit på i över 20 år och det är lika spännande än.

Skickat från min WM8850-mid via Tapatalk 2

Sudde(Stefan)

Så var det för mig med innan jag hittade första kornet, ett stort och väldigt starkt driv! självklart finns det nu med, men värr!  >:D
Framåt framåt och.....ner.

Dejamm

För min del så är det ultimat. Jag gillar inte att spela. Det är som att slänga pengarna rätt i dass i 99.999999% av tillfällena. Men eftersom jag köpt min spade, sikt och panna, öööö plus en del till hehehe , så kostar det mig inte mer om jag gräver lite djupare en gång till och en gång till och .. ja ni fattar.

Pappagoran

Jaa säger jag och håller med alla utom Borax :) DET ÄR INTE BILLIGARE! Jag har nog varit ute i minst 120 dygn den här sommaren.

Hade jag köpt 4 trisslotter varje dag i 120 dagar hade det kostat mig 14,400 Kr och jag kanske hade haft några kronor kvar då min sommar nog blev betydligt dyrare än så. Men saken är den att skrapa 4 trisslotter tar kanske 10 minuter! Så varför skulle man kasta
ut pengar för 10 minuters spänning när man kanske kan få 24 timmars spänning, frisk luft, natur och äventyr för samma peng?

Och visst är lite guld i pannan väldigt trevligt och upphetsande men det handlar inte inte bara om guldet! Det handlar om frihet, äventyr
och utmaningar!

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

borax

du är en mycket klok å matematisk man pappagoran sen handlar ju det om hur mycket man lägger ut på hobbyn eller vad man ska kalla det jag har försökt att redusera kostnaderna med att panta vonlidl burkar men det verkar inte fungera eftersom jag har betalat pant redan för dom säger frugan jag får gå en snabb kurs hos dig till sommaren så att jag kan reda ut hur jag ska bära mig åt :-\

Pappagoran

Citat från: borax skrivet 26 Oktober, 2013, 21:23:59
du är en mycket klok å matematisk man pappagoran sen handlar ju det om hur mycket man lägger ut på hobbyn eller vad man ska kalla det jag har försökt att redusera kostnaderna med att panta vonlidl burkar men det verkar inte fungera eftersom jag har betalat pant redan för dom säger frugan jag får gå en snabb kurs hos dig till sommaren så att jag kan reda ut hur jag ska bära mig åt :-\

Du är välkommen käre Borax! Det finns många steg i detta mitt beteende. Som en liten ledtråd kan jag säga att 15 hittade tomburkar tar dig en hel mil på väg till nästa äventyr! Att sen kunna tala om för tanten att ägna sig åt sina intressen och inte inkräkta på dina med med en massa oväsentligheter.  Jag brukar säga att jag åker nu och kommer hem sen. Hon frågar fortfarande när "sen" är men har lärt sig att det kan bli ett dygn eller 14!  Den största matematiken är är nog en förstående tant som kan klara sig själv en stund (eller två)

Säger bara att jag har det bra i det avseendet!  :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

borax

du är en härlig guldgrävare det gillar jag å jag har också stor frihet när det gäller guldgräveriet det är skönt att ha nåt att göra å framförallt att det är spännande åxå :D

robowich

Citat från: borax skrivet 26 Oktober, 2013, 21:23:59

En idé kan vara att ta upp burkpantningen i deklarationen. Då bör du även kunna ta upp inköpen av Vonlidl som utgifter för inkomstens förvärvande och därmed göra avdrag för det. På det viset kanske du kan få en rejäl slant i skatteåterbäring!

/Robert
Audere est Facere

borax

Ja det tål verkligen att fundera på colliander :D

Skickat från min Light via Tapatalk 2

borax

Kanske vart fel namn där sorry

robowich

Citat från: borax skrivet 27 Oktober, 2013, 07:25:50
Kanske vart fel namn där sorry

Inga problem! Namn är ju till för att blandas ihop  :)
Mina ungar får höra fel namn oftare än de får höra rätt.
Audere est Facere