Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Undersökning av stor kvartsgång

Startat av Vandraren, 15 Oktober, 2013, 19:58:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vandraren

Var ute idag på lite blockletning och åkte till ett ställe där ja sett en stor kvartsåder gå genom ett berg förut. Väl framme där så tittar jag lite noga och går nära kvartsgången så ser ja att det är som svarta "stavar" på ett flertar ställen, sen ser ja att de är lite blå/grönt och rost. Tycker det vart högintressant så ja lyckas få lös ett större block på 40cm. Den tog ja givetvis hem och knackade lös i större delar. Efter lite efterforskning kring dom svarta "stavarna" så kanske de kan vara hornblände? Det blå/gröna funderar jag på om det har med koppar att göra? Jag har hittat lite kopparkis på blocket med. Eftersom det är en kvartsgång med så mycke spännade saker kommer ja nog skicka in den till mineraljakten och kanske nån annan del får nån geolog kanske kolla på. Kanske finns chans på guld där oxå

Vandraren

Vandraren

Vandraren

Vandraren

Vandraren

Infaustus

Dom kristallerna ser ut som svart turmalin och då kan det svarta vara det ochså ev så är det beryll och lite åt smaragd hållet i det gröna området sen ser jag lite rökkvarts,och det svarta kan nog vara hornblände eller turmalin och lite fläckar av biotitglimmer har bara mobilen så det är lite svårt att se . Fin blandning.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free
Go big or go home.

Infaustus

Berätta gärna sen vad du fick för svar från sgu.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free

Go big or go home.

Vandraren

Citat från: Infaustus skrivet 15 Oktober, 2013, 20:39:17
Dom kristallerna ser ut som beryll och lite åt smaragd hållet i det gröna området sen ser jag lite rökkvarts,och det svarta kan nog vara hornblände och lite fläckar av biotitglimmer har bara mobilen så det är lite svårt att se . Fin blandning.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk http://tapatalk.com/m?id=10']now Free[/url]
låter intressant! :) Hornblände gissar jag på med men det är allt de andra som ja är osäker på.. Så det är alltid kul att höra från dom som kan och vet mycket mer berättar :) Men jag kommer troligtvis läman in för att exakt få veta och om de kanske är några pengar i de hela? =) För det är ett väldigt stort område

StoraNorrland

Dina bilder påminner om det jag sett i Varuträskgruvan. Du kan väl googla på denna gruva och se om du får några idéer.

Eucitzen

Jag håller med Infau - liknar turmalin. (Schörl kallas svart turmalin)
Googla pegmatit.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Vandraren

Citat från: StoraNorrland skrivet 16 Oktober, 2013, 08:33:58
Dina bilder påminner om det jag sett i Varuträskgruvan. Du kan väl googla på denna gruva och se om du får några idéer.
Då ska jag ta och kolla upp det :-)

Vandraren

Citat från: Eucitzen skrivet 16 Oktober, 2013, 16:16:19
Jag håller med Infau - liknar turmalin. (Schörl kallas svart turmalin)
Googla pegmatit.
Ja efter lite undersökningar så verkar de svarta vara turmalin iallafall. Sen det resterande får ja kolla vidare på och sen ska jag Skicka in på analys har ja tänkt. Skulle vara kul om innehållet är värd några kronor så kanske man kan göra en större undersökning av platsen :-)