Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Undersökning av stor kvartsgång

Startat av Vandraren, 15 Oktober, 2013, 19:58:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vandraren

Citat från: Jägarn skrivet 15 Oktober, 2013, 20:02:03
..
http://www.gemacademy.se/2013/03/12/%C3%A4delstensakademin-unders%C3%B6ker-safir-smaragdfyndigheter-i-somaliland.-15997214
Scrolla lite längre ner på den sidan så ser man två smaragder på bild. Den högra ser fan exakt ut som stenen jag visar på bild genom luppen. Sen har jag kollar runt på massa lika bilder på smaragder och jag tycker det är väldigt likt om ja tittar på hur det ser ut som i verkligheten. Lite mer spännande blev det av fyndet! :)

lingonben

ser spännande ut :)

Infaustus

Det finns ju smaragd i Norge så dom borde finnas här med, men det vet nog Eucitzen mest om, har för mig att nån sa att det skulle finnas i Jämtland men är inte säker sen att det inte är smyckes kvalité spelar ingen roll är ju kul att hitta till samlingen. 

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

Go big or go home.

Vandraren

Citat från: Infaustus skrivet 17 Oktober, 2013, 16:05:10
Det finns ju smaragd i Norge så dom borde finnas här med, men det vet nog Eucitzen mest om, har för mig att nån sa att det skulle finnas i Jämtland men är inte säker sen att det inte är smyckes kvalité spelar ingen roll är ju kul att hitta till samlingen. 

jahaja de var ju spännande :) Det finns ju en slags grönaktig kub som är ca 1½cm  som är fast i stenen oxå. den syns lite dåligt på dom här bilderna ja lagt ut. Men jag har mailat dom på SGU tidigare idag och bifogat massa bilder. Får se vad dom säger. Vet inte om de kostar att få dom analyserad av dom? Men om jag skickar en liten stuff till mineraljakten så analyserar väl dom stenen och då borde ja ju få svar?

Infaustus

Svar ja. Och mineral jakten är gratis.

Go big or go home.

Vandraren

Eucitzen

Jag har själv hittat grön beryll i norra norrbotten.

Dock kan även turmalin vara grön..
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Dödgrävarn

Håller tummarna för dig kompis , och hoppas att du har hittat något grymt! "Get rich or die trying"  ;D

Vandraren

Citat från: Dödgrävarn skrivet 17 Oktober, 2013, 17:58:32
Håller tummarna för dig kompis , och hoppas att du har hittat något grymt! "Get rich or die trying"  ;D
yes =) Ska skicka det nästa vecka. Sen ska ja prata med dom på Sundsvalls geologiska förening och eventuellt gå med i det :)

Vandraren

Citat från: Eucitzen skrivet 17 Oktober, 2013, 17:26:30
Jag har själv hittat grön beryll i norra norrbotten.

Dock kan även turmalin vara grön..
ahaja!  Ja det återstår att se vad det är för nånting efter man skickat in det och fått de analyserat :)

rainman1618

gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

J.Karlsson

Spännande och ser fram emot att få läsa om vad det kan vara.
Lycka till  :)

Goldprspektor

Ser ut som en turmalin pegmatit, med lite tur kan du hitta många fler bor rika mineral.

Bergslagen?