Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bygge av highbanker

Startat av Bigboot, 14 Oktober, 2013, 14:31:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bigboot

Håller på att bygga en highbanker med måtten på rännan 2 meter lång och 17 cm bred. Har hittat en lämplig plastback till hopper och har köpt 40mm vita avloppsrör till spraybar. Behöver man limma ihop rören eller räcker det att bara trycka ihop dom? Det är den typen med gummifläns runt.

Sen funderar jag på biltemas pump som ger 600l/h. Vad behöver jag för kopplingar för att koppla in en slang mellan pumpen och vit t-koppling avlopps 40mm som sticks igenom bakkant på plastbacken. Räcker det med en slangklämma? Har en fundering på att få in en kulventil där med, eller är det onödigt?

Skall se om jag kan ta ett par bilder ikväll.

Hur lägger man upp bilder så de syns direkt?? >:(

[mmg]473[/mmg]

**Admin justerade bildadressen**

Infaustus

Sätt ett par skruvar i skarvarna det räcker,ja slang klämma funkar bra ingen kulventil behövs bättre att släppa på gasen på pumpen.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free

Go big or go home.

Sudde(Stefan)

Installera Tapatalp på luren, funkar bra tycker jag. Hur går bygget? Lägg gärna upp mer bilder! :)
Framåt framåt och.....ner.

Bigboot

Vilken längd på sugslang resp tryckslang hade ni valt till en pump som suger ca 8 m och trycker 25 m. Är det för snålt med 3 m sugslang och 7 meter tryckslang?

Infaustus

Det beror ju på hur nära vatten du står och kör,man brukar ju vilja ha pumpen nära vattnet och rännan en bit bort så man slipper oväsendet från pumpen så 2-3m sugslang  och 20 m tryckslang skulle jag använda,om du bara har 7 m slang kan det bli svårt att inte få skarpa veck på den och den blir att bryta mot highbankern.
Go big or go home.

Bigboot

Ok, då blir det nog till att köpa en längre slang. Funkar det att sätta en sån här mellan pump och highbanker? 50mm.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Avtappningsslang-26563/

iller

Citat från: Bigboot skrivet 28 November, 2013, 10:06:59
Ok, då blir det nog till att köpa en längre slang. Funkar det att sätta en sån här mellan pump och highbanker? 50mm.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Avtappningsslang-26563/

det är den typen av slang alla använder se bara till att dimensionen stämmer med pumpen. Och sen precis innan hb'n så sätter du en 2-3m spiralslang så får du inga kinks på slangen.

LalaRama

Citat från: Bigboot skrivet 14 Oktober, 2013, 14:31:40
Håller på att bygga en highbanker med måtten på rännan 2 meter lång och 17 cm bred. Har hittat en lämplig plastback till hopper och har köpt 40mm vita avloppsrör till spraybar. Behöver man limma ihop rören eller räcker det att bara trycka ihop dom? Det är den typen med gummifläns runt.

Sen funderar jag på biltemas pump som ger 600l/h. Vad behöver jag för kopplingar för att koppla in en slang mellan pumpen och vit t-koppling avlopps 40mm som sticks igenom bakkant på plastbacken. Räcker det med en slangklämma? Har en fundering på att få in en kulventil där med, eller är det onödigt?

Skall se om jag kan ta ett par bilder ikväll.

[mmg]473[/mmg]

väldigt fint bygge! har några frågor för ja ska själv bygga en tänkte ja. vad använder du för material längst nere i rännan? dom två räfflade delarna ?

**Admin justerade bildadressen**

Nugget

Hej
Det finns en knapp "infoga bild" när du skriver ditt inlägg. Se till att markören är på den plats där du vill att bilden ska vara.

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

iller

Citat från: Nugget skrivet 29 Januari, 2014, 12:49:48

Hej
Det finns en knapp "infoga bild" när du skriver ditt inlägg. Se till att markören är på den plats där du vill att bilden ska vara.

/Nugget

Det är bara om den är länkad från en annan site. Rätt sätt att göra det OM man lägger upp bilden på forumet är att först ladda upp bilden i media i sitt eget album.
Klicka på bilden
välj mer info (eller liknande)
där finns en bbcode
kopiera och klistra in i posten och voila bilden blir varken för stor eller för liten :D

johanssonsan

Den här bilden är inlagd från mitt skrivbord...... OK?