Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Var kan man hitta information om gamla gruvor?

Startat av huggarn, 10 Oktober, 2013, 20:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

huggarn

Finns en gruva här i Norra Östergötland som i folkmun kallas för silvergruvan.
Det är en öppen stollgång in i berget dock har jag aldrig varit inne, rätt djupt vatten på golvet.
Skulle vara roligt att veta vad de bröt där egentligen och när.
Finns det några bra källor man kan utforska?
Har varit där och bara tittat lite av nyfikenhet några gånger, när jag åkt förbi i andra ärenden.
Tyvärr är det dock bomvägar dit så cykel som gäller om man inte har någon kontakt med nyckel.
Vet dock att det ska finnas en stor malmkropp med bla zink under sjön som ligger i närheten.

erland82

Du skulle kunna kolla www.raa.se/fornsok och se om det står något där. 

huggarn

Tack. jag tittade där men den finns inte med.

huggarn

Eller jo den finns med men ingen information om den.

Gruvfogden

Har du mer specifik info om plats (ort, kommun, län, socken, församling eller en position på karta) så kan jag plocka fram info från mitt arkiv.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Pappagoran

Tänkte just säga "fråga vårt levande arkiv här på forumet, Gruvfogden" men han han visst för  :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

huggarn

Hmm kommer inte överens med kartan på Riksantikvarieämbetet.
Men om man söker på Östergötland ,Finspångskommun och sedan Marketorp. Så är det första Gruvan R tecknet öster om Marketorp.
Hjälper den beskrivningen?

goldmember74

Runt om Finspång så finns det ju en massa nedlagda gruvor typ Hällesta. Skulle vara intressant att krypa in i en sådan och knacka lite skut :-)

Bengan

I Östen Pettersons bok Hällestad bergslag utgiven av Vreta Kosters hembygdsförening kan man läsa nedanstående om Silvergruvan

Silvergruvan: August Pettersson i Gösebo, född 1873 berättade: En piga från byn letade efter vallhästar i hagen väster om Högsjön. Hon hittade en klump rent silver i berget och tog den med sig. Men hon gick bort sig fast det var så nära byn och hittade varken hästarna eller vägen förrän hon kastat bort silverklumpen. Då stod hon alldeles intill åkrarna. Allt folket i byn och hon själv letade sen mycket men hittade varken silverklumpen eller platsen där hon funnit den.

Senare kom en tokig engelsman, berättade det gamla folket och bröt upp en gruva i Stickkärrsbacken. Om det var för den här historiens skull vet jag inte men han hittade i alla fall inget silver.

Jag skulle tro att det var trollsilver eller också rökte pigorna flugsvamp på den tiden........

Infaustus

Skulle tro pigan var hög på svamp och såg ut typ så här...när hon kom tillbaka ur ruset.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free
Go big or go home.

huggarn

Såg nu att det är inmutat där (bly,guld,koppar,silver,zink)
Eller  Bearbetningskoncession beviljad.
Vad innebär det?  att de får göra provbrytning eller? ???

huggarn

Lyckades hitta lite information själv.
Finns lite att läsa här om någon är intresserad.
Står inget om Silver där så vet inte vad namnet kommer ifrån.
Kan ju dock vara så att de fått en del silver som biprodukt. Där av smeknamnet
Pratade med en som jobbar i Zinkgruvan för några år sedan och han sa att mängden silver de får upp med Zinken är nog för att täcka
Kostnaderna för gruvan, och det är tydligen Zinkgruvan som har den här inmutningen också .