Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Finns det fler gruvnördar här?

Startat av Gruvfogden, 09 Oktober, 2013, 21:05:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Eftersom jag är bergsprängare till yrket så ligger ju mitt intresse för gruvor rätt nära mitt hjärta. Jag skulle kunna mala på i timmar om alla gamla gruvor jag varit nere i både i jobbet och privat, men det kan lätt bli tröttsamt att lyssna på då jag lätt snöar in på massa detaljer. Så därför tänker jag hålla mig lite kort här och bara ta upp guldgruvor. Då i synnerhet i ett område som de flesta nog känner till.

I området kring Ädelfors Guldgruva så finns det inom lagom krypavstånd ett 30-tal gruvor i varierande storlek. Själva Ädelfors Guldgruva är egentligen 4 stycken gruvor. Nya och Gamla Krongruvan, Adolf Fredriks gruva och Norra Sänkningen. Runt omkring dessa finns det ett myller av gruvor och skärpningar som inte alls är lika kända trots att det finns betydligt högre guldhalter i flertalet av dessa.

Jag har en hel del dokument, gruvkartor och rapporter om detta området som jag tänkte börja luska ordentligt i nu i vinter och när våren kommer och isen släpper så blir det ett besök i trakten flr att rota djupare.

Är det fler än jag som finner detta intressant? I så fall kanske vi skulle kunna slå oss ihop och dela med oss av dokument och erfarenheter och göra ett gemensamt besök där?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

akejos

Finner det så klart mycket intressant och är gärna med på gruvbesök till våren!
/Åke

erland82

Absolut! Må vara ett någolunda nyvunnet intresse men väldigt facinerande måster jag säga. Det var ungefär vid denna tiden förra året jag var inne (ända inne) i ädelfors gruva för första gången och det var en härligt lite skämmande känsla samt respektingivande tryggt på något sätt. Med andra ord jag följer gjärna med.  :)

Sudde(Stefan)

Ädelfors gruva var den första gruvan jag varit i och jag blev väldigt imponerad, och eftertänksam på hur det måste varit där då arbetet var igång,skulle vilja läsa mer om hur det var? Hur det gjordes etc..

Den kvällen (och dagen) var väldigt lärorik och intressant och som sagt imponerande om hur mkt de som jag var med kan! Väldigt duktiga och pålästa!
Man kan nörda ner sig i vadsomhelst...bara man trivs!

Man kanske tar lift med er ngn mer gång där,har ju ingen erfarenhet o dela men som sagt,kanske får hänga på nåndag när vi är där igen! Väldigt spännande!!
Framåt framåt och.....ner.

GoranS

Count me in, jag är ju helt besatt av dom där gruvorna. Trots att jag inte ens hittat något (med ögat) synligt guld där.

Intressant att det finns så mkt guld i hela berget där uppe. Förekommer alltså regelbundet och rikligt, men jag gissar att malmerna var för tunna för även dåtidens bergsmän?

Hur kan man utforska övriga gruvor där? Borde de inte vara igenväxta, vattenfyllda och svåråtkomliga utan stoll?

Gruvfogden

Citat från: GoranS skrivet 10 Oktober, 2013, 00:43:18
Count me in, jag är ju helt besatt av dom där gruvorna. Trots att jag inte ens hittat något (med ögat) synligt guld där.

Intressant att det finns så mkt guld i hela berget där uppe. Förekommer alltså regelbundet och rikligt, men jag gissar att malmerna var för tunna för även dåtidens bergsmän?

Hur kan man utforska övriga gruvor där? Borde de inte vara igenväxta, vattenfyllda och svåråtkomliga utan stoll?

Jo guld finns det i bergen där men stråken är riktigt smala och oregelbundna.
Enligt en av mina gruvkartor så finns det 2 gruvor till i fen omedelbara närheten som har stollgångar. Nog för att de kan vara fulla med skit men man vet inte innan man varit där. Sen kan man ju alltid ha med rep och sele för att ta sig ner i schakt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Hanz0n

Är super intresserad av tripp ner i underjorden!

Har bara varit inne i ett par stora turist "gruvor" / grottor innan, typ. Postojnagrottan Slovenien, Sala, Falu mm.  då på 80 talet som liten pöjk  ;D

Dom öde/nedlagda gruvor jag besökt nu det senaste har enbart varit dagbrott.

burris

Det skulle vara spännande att hänga med ner i gruvorna. Inte för att jag har några större erfarenheter av gruvor, men det skulle vara en chans att lära sig lite hur det funkar av en riktig gruvfogde.
Vi får se hur det fungerar med datum för min del framåt våren men klart är att jag vill hänga på om jag har tid.
Den som letar han söker.

Larsa

Det är klart att här hänger man gärna på  :P

Gruvfogden

Kanon Larsa. Då kan vi stå inne i gruvorna och klaga på att folk har anvönt fel tekniker. Det finns ju bara två riktiga gruvarbetare, du och jag;)

Bengan

Gruvor är högintressanta här har ju någon annan redan gjort grovjobbet och öppnat upp berget för oss. Har besökt många olika gruvor i jakt på spännande mineraler inte bara guld och alltid lär man sig något.

Blixten

Hänger gärna på! Har alltid funnit gruvor intressanta..besökte en schiffergruva söder om sävsjö..riktigt skoj att se!

Naturligtvis vill man lära sig mer om gruvorna i Sverige!

Får man knacka loss sten om gruvan är övergiven?
Eller ses det som en riskfaktor?
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Citat från: Blixten skrivet 10 Oktober, 2013, 20:58:03
Hänger gärna på! Har alltid funnit gruvor intressanta..besökte en schiffergruva söder om sävsjö..riktigt skoj att se!

Naturligtvis vill man lära sig mer om gruvorna i Sverige!

Får man knacka loss sten om gruvan är övergiven?
Eller ses det som en riskfaktor?

Man kan knacka loss i en gruva, men man bör veta vad man håller på med. Att knacka ur hängväggen är inte att rekommendera, ej heller i pelare eller övre delen av profilen eller taket om man inte är säker på vad man gör. Säkrast är att knacka försiktigt för att höra om berget är fast eller löst innan man tar ur en stuff.