Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

I`m on FIRE (chilitråd)

Startat av BASSO, 07 Oktober, 2013, 00:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

CitatHej Basso, min tant vill börja odlad kryddväxter m m så kanske några chillifrön vore något för henne? Har du eller går dom åt nu?

Har du tänkt igenom konsekvenserna av denna fråga pappagoran?
Din fru kommer att odla, sköta om och älska dessa plantor (förhoppningsvis inte mer än dig).
När de äntligen är mogna och ska användas till matlagning så kommer hon att krydda maten med dem=både du och din fru känner er som fogdens släkting i videoklippet och får kasta bort maten samt blir arga på mig :)
Visst har jag det, ´pm:a din adress så kommer det frukt/frö på posten.
Mvh basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Pappagoran

Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 18:46:48
CitatHej Basso, min tant vill börja odlad kryddväxter m m så kanske några chillifrön vore något för henne? Har du eller går dom åt nu?

Din fru kommer att odla, sköta om och älska dessa plantor (förhoppningsvis inte mer än dig).
När de äntligen är mogna och ska användas till matlagning så kommer hon att krydda maten med dem=både du och din fru känner er som fogdens släkting i videoklippet och får kasta bort maten samt blir arga på mig :)
Mvh basso

Det vore en trevlig bild men så här är det, tanten får en ide och hon frågar mig direkt hur hon ska göra och jag talar om!  Kruka, jord och kärlek! Jag vet att hon kommer att som vanligt säga: ÄR DET SÅ ENKELT? Då säger jag nej, det behövs vatten också! Och då jag står för matlagningen på heltid (när jag är hemma) kommer inte jag att lida. Hur det kryddas och smaksätts när jag är ute kan jag inte bry mig om! Fogdens videoklipp är superbra och lärorik! D V S, stoppa inte okända saker i truten såvida du inte tycker om överraskningar för alla överraskningar är inte milda! Och vem skulle kunna bli arg på dig? pm kommer!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Michael Hillbom / Skidmark

Basso nu ha nästan all mina skott som överlevde blivit 5-7 cm och har 3-7 blad :D
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

gosta strom

Tack för reseptet jag sk prova snatr,har en burk med flera hundra chilis och video var rolig. Göstahttp://www.guldforum.se/forum/Smileys/aaron/wink.gif

Pappagoran

Citat från: Pappagoran skrivet 17 Januari, 2014, 19:28:35
Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 18:46:48

Mvh basso

Det vore en trevlig bild men så här är det, tanten får en ide och hon frågar mig direkt hur hon ska göra och jag talar om!  Kruka, jord och kärlek! Jag vet att hon kommer att som vanligt säga: ÄR DET SÅ ENKELT? Då säger jag nej, det behövs vatten också! Och då jag står för matlagningen på heltid (när jag är hemma) kommer inte jag att lida. Hur det kryddas och smaksätts när jag är ute kan jag inte bry mig om! Fogdens videoklipp är superbra och lärorik! D V S, stoppa inte okända saker i truten såvida du inte tycker om överraskningar för alla överraskningar är inte milda! Och vem skulle kunna bli arg på dig? pm kommer!

Idag kom det chilli med posten, Tack Basso!

Tänkte passa på att fråga när kan kan plantera fröna? Är det för tidigt nu?

Hittade planteringsråden tidigare i tråden.

ultralasse (Lars Langö )

Fick en påse oxå  >:D >:D  Nu jävlar ska grytan smaka !! >:D >:D >:D

Tack BASSO. 
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Brickan

Tack för chilin! Är vi i Ädelfors samtidigt, så har jag alltid kalla pilsner att bjuda på.

ultralasse (Lars Langö )

Basso kommer inte hinna gräv... Han kommer att vara dyngfull  hela helgen om han kommer... :)) :)) :)) :)) :))
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

BASSO

Jag blir inte full, bara proppmätt 8) Nu är bra tid att plantera om man vill ha frukter i år. Kommer en chiliuppdate snart, mvh basso.

BASSO

Planterings time 2014

Här är årets nya sorter, kommer några eftersläntare senare.

Fröna får ligga i en lösning med kaliumnitrat och vatten 1gr/dl i 12-24 timmar, gärna på ett varmare ställe (ca30grader). Detta ger en bättre och snabbare groddning, det är absolut inget tvång att göra det men ger en högre grobaret och friskare småplantor. Sedan planterar jag fröna i pluggboxar, med en genomfuktad blandning av såjord och perlit. Fröna sås i ca 5mm djupa hål i jorden och jag brukar inte täcka över fröna med jord.
Jag försöker att sätta fröerna med "spetsen" nedåt. Grodden brukar oftast komma ut ur skalet i spetsen, det som kommer ut först är det som ska bli rötter och strävar sådeles nedåt.

Pluggboxen ställs under belysning (jag har 2x11w lågenergi lampor) och gärna runt 30 grader varmt. Några dagar senare brukar de första ploppa upp. Men det kan som sagt ta upp mot 4 veckor.

Här är en "jigsaw" efter 4dygn. Man ser även att det börjat röra sig bland de andra sorterna.

Mvh basso.

BASSO

Såg att det var nästan omöjligt att läsa sorterna på fotot, här är listan:
white buth jolokia, tam(mild) jalapeno, habanero "kermit", brown bhutlah, orange 7pot primo, trinidad douglah, 7pot congo gigantic, aji white fantasy, poblano, goronong, numex joe e parker, jigsaw, moruga belsebub, habanero lemon, chocolate trinidad scorpion

Pappagoran

Ser här! Bassos till mig skickade frön börjar titta upp och se ljuset! Tack Basso, ska bli kul att se vad detta blir och hur många det kan döda (med tanke på Fogdens video)  O:-) Kanske kan man bjuda på en pilsner med tilltugg till hösten?  >:D

BASSO

Så här såg det ut i pluggboxen för några dagar sedan. En sort grodde inga frön av, har flera frön så nytt försök görs med den  ett gäng nya sorter till. Förrutom den sorten som inte ville gro så var det bara ett frö som inte grodde.

Som synes så är det dags att flytta ut ur pluggboxen och in i något större, frågan är vad?
45st krukor tar för mycket plats om man inte vill ha yttepytte små som man måste vattna varje dag.
Jag gjorde egna "måttanpassade" av tidningspapper, ja du läste rätt. Googla och läs så får du se hur man gör, busenkelt, gratis, miljövändligt.
En fördel till är att när det är dags för nästa omplantering så är det bara att gräva ner hela krukan så förmultnar den och blir gödning.
Krukorna gjordes runt en 5dl mått som har en mjuk inbuktning i botten.
Jorden som användes vid omplanteringen var en grönsaksjord som späddes ut med 10% perlite och 10%kattsand.
Billig kattsand som bara består av lera och håller fukten bra, tanken bakom detta är för att tidningspappret avdunstar mer än en plastkruka behöver jorden hålla fukten bättre.
Så här ser det ut nu. En eller max två plantor av varje sort ska sparas när det är dags för nästa omplantering, resten får någon/några (o)lyckliga människor bli fodervärdar för.
Översiktsbild större och mindre chilisar.

Avslutningsvis en "rastachili" man blir nog en färgglad person om man försöker att röka den >:D
Mvh Basso.