Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vaskning

Startat av Patrik8311, 07 April, 2015, 20:35:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: Husbonden skrivet 14 Oktober, 2016, 14:19:49
Citat från: Patrik8311 skrivet 07 April, 2015, 20:35:40
Hur förbjudet är det att vaska i ett naturreservat?

Ring länsstyrelsen när det gäller naturreservat det gjorde jag och det va ok att vaska där om jag var försiktig. Kvinnan sa att det är alltid bäst att ringa och kolla platsen du skall vaska på för det gäller tydligen olika från plats till plats.
Naturskyddsområde däremot är jätte ajabaja .

Det är väl tvärtom?
Naturreservat har ju strängare regler än ett vanligt Naturskyddsområde..!
Jag vaskar inom Naturskyddsområde där det uttryckligen är tillåtet.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Husbonden

Citat från: GuldUgglan skrivet 14 Oktober, 2016, 18:28:10
Citat från: Husbonden skrivet 14 Oktober, 2016, 14:19:49
Citat från: Patrik8311 skrivet 07 April, 2015, 20:35:40
Hur förbjudet är det att vaska i ett naturreservat?

Ring länsstyrelsen när det gäller naturreservat det gjorde jag och det va ok att vaska där om jag var försiktig. Kvinnan sa att det är alltid bäst att ringa och kolla platsen du skall vaska på för det gäller tydligen olika från plats till plats.
Naturskyddsområde däremot är jätte ajabaja .

Det är väl tvärtom?
Naturreservat har ju strängare regler än ett vanligt Naturskyddsområde..!
Jag vaskar inom Naturskyddsområde där det uttryckligen är tillåtet.

Inte enligt damen jag pratade med på länsstyrelsen. Naturreservat får du vaska i om det inte ligger ett lokalt förbud men naturskyddsområde va inget snack..du får ej vaska.

GuldUgglan

Citerar lite text från Wikipedia.

CitatVad man ej får göra inom ett naturreservat:[10]

Det är förbjudet att hacka, gräva, spränga eller på annat sätt orsaka skadegörelse på berg, sten eller jord.
Man får ej heller bryta kvistar, gräva upp växter eller skada levande eller döda träd.
Det är ej tillåtet att inom området tälta i mer än två dygn eller att göra upp eld.

Tycker din dam på länsstyrelsen inte verkar veta vad hon pratar om.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Mer från Wikipedia..

CitatEtt naturvårdsområde i Sverige regleras i miljöbalken (SFS 1998:808) och är tämligen liktydigt med ett naturreservat. Bestämmelserna skiljer sig dock till exempel i avseendet att pågående markanvändning inte avsevärt skall försvåras när ett område klassas som naturvårdsområde.

Husbonden

Citat från: GuldUgglan skrivet 14 Oktober, 2016, 18:52:13
Citerar lite text från Wikipedia.

CitatVad man ej får göra inom ett naturreservat:[10]

Det är förbjudet att hacka, gräva, spränga eller på annat sätt orsaka skadegörelse på berg, sten eller jord.
Man får ej heller bryta kvistar, gräva upp växter eller skada levande eller döda träd.
Det är ej tillåtet att inom området tälta i mer än två dygn eller att göra upp eld.

Tycker din dam på länsstyrelsen inte verkar veta vad hon pratar om.
[/

Precis så sa hon till mig med men vaskning ansågs inte falla under detta, enligt länsstyrelsen i västra götaland. Tycker att det verkade va en högst kompetent dam.
Men vad vet jag, jag är inte insatt i länsstyrelsen regelverk. :)

StoraNorrland

Jag frågar numera privata ägare om jag använder deras privata vägar, inga problem. Naturvårdsområden och naturreservat skulle jag inte röra. Gör man det i USA tar de utrustningen - och bilen! Vi måste hålla guldgrävarhobbyn rumsren för att undvika förbud. Vi har det bra i Sverige och ska vara rädda om det.

GuldUgglan

Citat från: StoraNorrland skrivet 14 Oktober, 2016, 20:03:43
Jag frågar numera privata ägare om jag använder deras privata vägar, inga problem. Naturvårdsområden och naturreservat skulle jag inte röra. Gör man det i USA tar de utrustningen - och bilen! Vi måste hålla guldgrävarhobbyn rumsren för att undvika förbud. Vi har det bra i Sverige och ska vara rädda om det.

Det finns naturvårdsområden där det uttryckligen är tillåtet att vaska. Läs hos respektive länsstyrelse om just det området det är frågan om. All info om alla naturvårdsområden finns där.

Husbonden

Det uppskattades mycket av länsstyrelsen att jag ringde och kollade.
jag vill ju tro att guldgrävare är högst rädda om naturen och försöker lämna
platsen i skicket det va i när man kom dit. Gör man så och alltid ringer länsstyrelsen
så lär ju guldgrävningen ha ett gott rykte.

GuldUgglan

Läste lite om de områdena jag brukar vaska i hos min länsstyrelse (Norrbotten).
Naturvårdsområden är en gammal benämning och de har tydligen övergått till naturreservat. De områdena jag kollade har trots det behållit de gamla reglerna och allt friluftsliv är tillåtet enligt allemansrätten.

Så kolla upp era områden hos er länsstyrelse som sagt.