Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är detta för något?

Startat av Hardgolder, 08 Juni, 2014, 17:06:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hardgolder

ja prospectors dom har man kollat endel på, men den Amazonite ser lite galnare ut  riktigt stora grejer,  Men om man skulle hacka runt lite där skulle man få ihop en ganska mycket! Har sparat platsen på gps, och ska man kanske muta in det?

GuldDan

evabenke

Kul om du hittat Amazonit på Hising Island. Oväntat i de trakterna. Nu blir det till att knacka sten ;)
Den som gräver får se.

Eucitzen

Verkar som dom andra hann före. Ja, det är nog Amazonit.
Finns flera kända fynd kring göteborg om inte minnet sviker. Men kolla gärna efter kristaller.

Har du tur så kanske...
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

evabenke

Citat från: Eucitzen skrivet 08 Juni, 2014, 21:36:00
Finns flera kända fynd kring göteborg om inte minnet sviker. Men kolla gärna efter kristaller.

Har du tur så kanske...
Ja, sepåfan i Högsbo(!) Alldeles i närheten av mitt jobb.
"Bland annat går det, om man letar noga, att hitta grön fältspat, även kallad amazonit, den ganska mjuka stenen fluorit, som är klart mörklila, och dessutom, om man har tur, mörkröda granater som ligger insprängda i glimmern som små skatter."
http://www.expressen.se/nyheter/dags-grava-fram-var-svarta-gruvhistoria/
Den som gräver får se.

Eucitzen

Citat från: evabenke skrivet 08 Juni, 2014, 22:02:23
Citat från: Eucitzen skrivet 08 Juni, 2014, 21:36:00

Har du tur så kanske...
Ja, sepåfan i Högsbo(!) Alldeles i närheten av mitt jobb.
"Bland annat går det, om man letar noga, att hitta grön fältspat, även kallad amazonit, den ganska mjuka stenen fluorit, som är klart mörklila, och dessutom, om man har tur, mörkröda granater som ligger insprängda i glimmern som små skatter."
http://www.expressen.se/nyheter/dags-grava-fram-var-svarta-gruvhistoria/

Visst är det så. Jag vet att under 60-70 talet var det ganska populärt med svensk amazonit som smyckessten i exempelvis silversmycken. Lokala juvelerarens far jobbade med det för många år sedan.
Tyvärr avtog det efter 70-talet och det är idag ganska sällsynt att finna svensk amazonit i smycken.

Jag har själv slipat en del och det är inte att förakta!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Hardgolder

ja jag kollade runt på nätet lite finns endel smycken att köpa, Och vem vet saker brukar gå i perioder, kan komma om några år så är det super inne med smycken med amazonit. allt går i vågor ;-) och Kolla vad man köpt hem idag med :P