Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Millers table (fånga upp microguld)

Startat av Guldbob, 26 Maj, 2014, 13:44:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 02 Mars, 2019, 13:01:24
Som jag nämde inte det snabbaste ,men lätt jobb. man får rent guld i tuben .slipper blåsa rent.det tar ju tid det också.jag jämför med finvaskning med panna som jag gjort tidigare
Smart med en grop i bordet för att fösa ner guldet i. En sugflaska plockar upp guldet när som helst. Har även sett en variant där man hade ett hål och skruvat i en guldflaska underifrån - slipper då sugflaskan.

gangsing finne

Jag gjorde den varianten.dvs borrade hål i bordet och limmade glastubens kork fast under bordet.kan ta ett foto när jag kommer hem.det som är bra med detta variant är det att när man föser guld så kommer det lite fin svart sand med.men det gör inget.för när man är klar,då skruvar man lös tuben och häller guldtubens innehåll på bordet igen och finföser så att det är bara guld i tuben
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

GuldRolle

Det är en prima idé med ett brett, långsamt strömmande bord för just microguld som verkar vara det enda man kan räkna med i södra Sverige.

Synd att alla tekniska lösningar fortfarande kräver att man först hittar guldfyndigheterna  *suck*

gangsing finne

Nu har jag kört färdigt ca 25 liter pannvaskat koncentrat.
Bilden visar resultatet från slarv vaskningen.
Jättenöjd med bordet ,kul att "en fattig bondräng" lyckas nån gång  :D