Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Millers table (fånga upp microguld)

Startat av Guldbob, 26 Maj, 2014, 13:44:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

landers

Det var där jag tänkte lite annorlunda. Tänk om man har typ svartsand med blandat flakes och micro som det ser ut
i ädelfors och andra ställen och bara kunna sikta ner materialet och sen sköter bredden på bordet sorteringen
av storleken på det som samlas upp. Bredden gör ju per automatik att flödet sjunker.
Ska se om jag hinner fixa något innan ädelfors-helgen den 6:e...

Tack för svar!

Guldbob

Det vore kul om det fungerade.
Jag har försökt med räfflor i överkant och nederkant, med viss success, räfflor i nederkant fungerar och nästan allt guld, även flakes och korn stannar kvar men tyvärr gör även den mesta svartsanden så.
Jag tror nog att en blue bowl är bättre för kombinerad sökning.
Diskmedel är ett måste i båda fallen.
Men hitta på något bättre så blir alla glada.:-)
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

landers

Nästa målning med tavelfärg blir imorrn kväll. Testkörning i helgen!

gangsing finne

Citat från: landers skrivet 12 Augusti, 2014, 21:01:40

Nästa målning med tavelfärg blir imorrn kväll. Testkörning i helgen!

En gammal tråd ...men men ...hur gick det med testet ,bra idé du hadde landers
vaska stället först innan du gräver

landers

Oj gammal tråd! Vill minnas att just tavelfärgen inte var någon hit men att jag sen inte funnit tid till att bygga motsvarande med gummimatta. Men visst fungerar det, man måste kunna justera både vattenflöde på sin pump samt lutningen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

gangsing finne

Kul att du är vid liv  ^-^
Var det något nytta med att bredda ut bordet ,dvs den blev bredare längre ner?

borax

Citat från: landers skrivet 07 Februari, 2019, 12:47:43
Oj gammal tråd! Vill minnas att just tavelfärgen inte var någon hit men att jag sen inte funnit tid till att bygga motsvarande med gummimatta. Men visst fungerar det, man måste kunna justera både vattenflöde på sin pump samt lutningen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hej Ikea har några lådmattor som man kan titta på om det inte funkar med tavelfärgen skickar en länk på en av dom.https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80012853/  Hälsningar borax.

gangsing finne

Håller på att bygga ett guldbord.provade olika material .bestämde mig att köra med vinyl .ytan är bara lite skrubbig.
Bordet är ca 55cm bred och 61cm lång.
Lägger ut en dålig bild på vinylet.tur jag valde svart ,diamanterna syns ju bättre  C:-)

Nedre bilden .ytan vid torkning,batterier på,för att få en jämn yta.

borax

Citat från: gangsing finne skrivet 08 Februari, 2019, 21:33:22
Håller på att bygga ett guldbord.provade olika material .bestämde mig att köra med vinyl .ytan är bara lite skrubbig.
Bordet är ca 55cm bred och 61cm lång.
Lägger ut en dålig bild på vinylet.tur jag valde svart ,diamanterna syns ju bättre  C:-)

Nedre bilden .ytan vid torkning,batterier på,för att få en jämn yta.
Ja det ser intressant ut det är bara att prova sig fram. Jag har nya motorstyrningar till 12volt liggandes om du behöver till pumpen då är det bara du skickar ett PM till mig./borax

gangsing finne

Det börjar likna nåt  :D

gangsing finne

Det tar sig sa mordbrännarn  :D.

Tur man har ca 20-25 liter redan vaskat koncentrat.funkar fint (fångar fint med micron)jättenöjd hittills.funderar skarpt på att montera en liten hopper.slipper då att sikta.men den är bra såhär också....

gangsing finne

Guldbords bygget är klar.har kört drygt en liter sammanlagt.fångar i princip allt .inte det snabbaste .det är ju bra att man har kontroll över materialet .materialet jag kör är redan pannvaskat koncentrat.tre baljor =vattenreningsverk  :D ,funkar fint .230/16 volts adapter =stadig spänning 🖒

gangsing finne

Som jag nämde inte det snabbaste ,men lätt jobb. man får rent guld i tuben .slipper blåsa rent.det tar ju tid det också.jag jämför med finvaskning med panna som jag gjort tidigare