Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Tävlingsdags!

Startat av Sudde(Stefan), 07 Juli, 2016, 09:39:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

olauser

En universalsten som alla borde ha i den kökslådan alla har. Där det finns allt man behöver. Men med den stenen så kan man städa undan en massa grejor som då blir överflödigt.[emoji3]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bengan

Fortsätter att envisas med sländtrissa men nu med en liten förklaring:

Den så kallade sländan och sländtrissan användes tillsammans före spinnsrockens tid när man skulle spinna tråd. Sländtrissan är en tyngd som stabiliserade sländan och gjorde att den snurrade fortare vilket underlättade spinnandet av tråden.

Sudde(Stefan)

Tävlingen avslutad :)
Efter en del dividerande med museét i Skottland så är detta vad det är!
Ca 2000-2500 år sedan ngn lyckades karva ett hål i denna sten.
(Kommer skänkas till musseét vid nästa trip till Skottland.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Warp-weighted_loom

Och vinnaren är Osmiridium som gärna får skicka namn och adress så ska det dyka upp en mugg :)
Framåt framåt och.....ner.

BarbieOnWeed

Jag gissade ju rätt via Facebook för länge länge sedan 😂

HANNU

Citat från: Sudde(Stefan)

Och vinnaren är Osmiridium som gärna får skicka namn och adress så ska det dyka upp en mugg :)
/quote]

Grattis och välkommen hem från Japan
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Osmiridium

Nej men vad kul, tack så mycket! När jag var liten pojk så ville jag bli arkeolog, just för att gräva upp såna här prylar  8) Och analysen höll alltså, även om min gissning på åldern vart helt fel, kanske borde satsat på det där grävandet ändå... Men det får bli att gräva guld istället :D

Tack för en jättekul tävling, Stefan! Och grattis till fyndet, man undrar vad stenen har gjort för en resa för att till slut hamna där du fann den :D