Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Tävlingsdags!

Startat av Sudde(Stefan), 07 Juli, 2016, 09:39:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

barasvartsand

Verktyg som användes vid framställning av salt. skrapades med när vattnet avdunstat. Långsökt javisst.

micaelrohdin

Plektrum till antik kontrabasfiol???

Sudde(Stefan)

Haha! Den skulle nästan vinna för roligaste 😂
Framåt framåt och.....ner.

kebbe65

Titthålssten eller transpondersten kanske? Näe...
Jag kanske inte alltid har rätt svar, men jag har många svar.

GuldUgglan

Det finns nog en tanke med utformningen av stenen. Det är ingen slump att den ser ut som den gör.
Jag tror den använts som vikt i någon applikation.  Kanske som vikt i en gammal bessman eller på annat sätt för att väga saker.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

olauser

Eller peta i ett skaft å garva skinn. Funkar inte det kan man garva ändå.[emoji3]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

olauser

Stenåldern måste ha vart en fantastiskt tid av utveckling  med tanke på alla uppslag som kommer på just denna sten[emoji3]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Eucitzen

En tidig geologhammare?  ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Brickan

Brickan

Till sillgrisslor å andra ätbara fåglar.

Grävmaskinisten

Scottish adderstone en sten som användes vid magi. Dessa stenar går under många andra namn bla Druidstone. Användes alltså i spirituella sammanhang och är väldigt unika.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Brickan

Jag tror att stenen är till för att hålla ner nätet, när man fångade lunnefågel.

Hoddy

Kan det vara ett lod.
/Andreas

Nybörjar vaskare