Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Gissa Mineralet!

Startat av Eucitzen, 02 Mars, 2015, 18:22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bengan

Håller med iller Eklogit

GuldUgglan

BRA!!! Helt rätt med Eklogit.
Ett av de nya ledtrådarna jag tänkte var att när man söker denna bergart så har den omnämnts en gång tidigare på forumet.... av Iller.  :D

Det ni ser på bilden är ..
Eklogit, innehåller mineral som grön pyroxen och röd granat (pyrop) Det som är lite brungult i stuffen har jag läst mig till är vittrande olivin som fått färg från järn.  - speciellt vanligt i den norska varianten.
Eklogit är en metamorf bergart som har bildats djupt, vid extremt höga tryck, men i rätt "kalla förhållanden".
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 Februari, 2016, 19:07:11
Ett av de nya ledtrådarna jag tänkte var att när man söker denna bergart så har den omnämnts en gång tidigare på forumet.... av Iller.  :D

Eklogit, innehåller mineral som grön pyroxen och röd granat (pyrop) Det som är lite brungult i stuffen har jag läst mig till är vittrande olivin som fått färg från järn.  - speciellt vanligt i den norska varianten.
Eklogit är en metamorf bergart som har bildats djupt, vid extremt höga tryck, men i rätt "kalla förhållanden".

Woohoo min bok levererar ;D
Och jasså.. har jag nämnt den innan? När då? :P

GuldUgglan

Citat från: iller skrivet 16 Februari, 2016, 20:07:15
Citat från: GuldUgglan skrivet 16 Februari, 2016, 19:07:11

Woohoo min bok levererar ;D
Och jasså.. har jag nämnt den innan? När då? :P

Använd "sök" och du skall finna:

Citat från: iller skrivet 03 Augusti, 2013, 17:39:46
Tjo!

Har hittat ett område med lite olika berggrunder och undrar vad ni säger om dessa typer av bergarter kan vara beskaffade med guld..

I området finns följande:
Granetoid till syenetoid migmatitiskt gnejs
Granitiskt migmatitisk gnejs
Amfibolit, granatamfibolit, mafisk granulit, eklogit.

Österut finns det även en rätt stor deformationszon och även en del västerut så finns det flera men inget i just det området jag fattade tycke för. Värt att ta sig en titt på tror ni?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Eucitzen

Bra, nu kan jag visa mitt bidrag till veckans "Gissa Mineralet". ^-^

Det är samma mineral på bägge bilderna.

Tips:
Kristall systemet är ortorombiskt.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Ser ut som Koboltglans kanske.

ulzaka

Citat från: Eucitzen skrivet 17 Februari, 2016, 17:21:27
Bra, nu kan jag visa mitt bidrag till veckans "Gissa Mineralet". ^-^

Det är samma mineral på bägge bilderna.

Tips:
Kristall systemet är ortorombiskt.

den nedersta kristallen på första bilden ser nästan ut som granat (utger ett litet vinrött igenom på botten), men tror inte det är det eftersom det trodligen är en synvilla, jag kör en hel gissning och gissar på att det kan vara Gadolinit.

GuldUgglan

Fortsätter mitt spår angående "malmmineral" i norr och gissar på magnetit kristaller.

Eucitzen

Koboltglans stämmer bra.  :o
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.