Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Var kan man hitta information om gamla gruvor?

Startat av huggarn, 10 Oktober, 2013, 20:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Marketorpfältet består av 4 gruvor som sträcker sig ca 1,5 km i en nordväst-sydostlig riktning. Hemängsgruvan (eller Stårkgruvan), Höggruvan, Lövfallsgruvan och Samuelsgruvan, varav den sistnämnda är störst. Samuelsgruvan är 35 m lång, 3-5 m bred och 5 m djup. I huvudsak finns där zinkblände, blyglans och kopparkis. Där blyglans finns så brukar det finnas silver.

Gruvorna bröts mellan 1891-1906 på ca 1000 ton malm. Så brytningen var av mycket liten skala.

En mycket intressant sak gällande Marketorpsfältet är att det ligger ett utmål (bearbetningskoncession) över området. Detta betyder att en gruva är beviljad och det kan när som helst startas en gruva där igen. Ännu intressantare är att de mineral som utmålet omfattar bly, koppar, zink, silver och håll i er, guld!! Innehavare av utmålet är Zinkgruvan Mining AB.

Gruvhålen bildar ett nordväst-sydvästligt stråk av ca 1200 meters längd. Gruvorna är lokaliserade till detta stråks nordvästra och sydöstra del. Den centrala delen, ca 650 meter lång, upptas till stor del av en mosse, Lövfallsmossen. Denna centrala del förväntas innehålla ytterligare sulfidmalmsförekomster.

Om du vill ha mer info så har jag lite kartor, provborrningsanalyser, malmkarta, merkgeokemirapporter mm, mm över området.

Hoppas du fick lite svar på din fråga.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

huggarn

Stort tack Fogden för Svaren :)
Du har möjligtvis ingen karta över vilken gruva som är vilken dvs namnen på dem?(är dom skrivna i väst östlig riktning?
Ska åka dit någon dag och titta på den som har öppen stollgång. lär väl inte vara djup dock men kul ändå.

Gruvfogden

Jo då. Den kartan har jag. Men kolla med Zinkgruvan innan du går in där då det som sagt ligger ett utmål där.

Skicka din mail i ett PM så fixar jag kartan till dig.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Bengan

Lite lurad av Johanssonsan svarade jag på fel gruva, men tittar man i SGU: rapport 89 Malmer, industriella mineral och bergarter i Östergötlands län, från 1995 kan man läsa nedanstående.

MARKETORP (11) Kartblad 09P Finspång 4j
Zink (bly, koppar, silver) RN-koordinat 6524100/1498450
Marketorps, Yttermarks eller Regna gruvor ligger i ett malmfält som stryker i nordväst-sydost och har en längd av ca 1500 meter. Gruvorna bröts åren 1891-92, 1898-1900 samt 1905-06 varvid ca 1000 ton malm med 20-25% Zn, 10-15% Pb och ca 70 ppm Ag erhölls. Malmfältet som nu är belagt med fem utmål och ägs av MoDo AB har dock varit känt även före år 1891. De fem nu gällande utmålen utfärdades 1953. I samband därmed borrades 11 stycken kärnborrhål. I slutet av 1980-talet har företaget Vieille Montagne AB (numera Ammeberg Mining AB) låtit borra ytterligare kärnborrhål i Marketorpsfältet.

De fyra största gruvförsöken beskrivs i korthet nedan:
Vid RN-koordinat 6524100/1498450 (invid gränsen mellan utmålen Höggruvan och östra Stråkgruvan), finns en mindre höjd invid en skogsbilväg. Berggrunden i höjden är blottad och utgörs av en mörk, biotitrik sedimentgnejs som ställvis är kvartsdränkt. Uppe på höjden har 5 gruvhål upptagits och från norra foten av densamma har en ca 30 m lång ort drivits i sydostlig riktning in mot två av gruvhålen. Malmmineralen är zinkblände, kopparkis och blyglans som tillsammans med svavelkis påträffas i klumpar, sliror och drusfyllnader.

Ungefär 150 m nordväst om föregående, inom Marketorpsgruvans utmål, vid koordinat 6524200/ 1498300, har ett 4 x 4 m stort och drygt 5 m djupt gruvhål upptagits. Malmmineralen här utgörs av zinkblände med något kopparkis samt rikligt med svavelkis. Drygt 50 m söder om detta gruvhål finns ytterligare en grund skärpning på zinkblände i en hällklack.

Inom Lövfalls- och Samuelsgruvornas utmål, sydost om ovan beskrivna gruvor och i samma biotitrika metasedimentbergart har två större gruvhål upptagits på rik blyglans och zinkblände med något kopparkis. Vid RN-koordinat 6523550/1498950 är gruvhålet 7 x 7 m, vattenfyllt och mer än 10 m djupt, medan det vid RN-koordinat 6523400/1499050 är 35 m långt, 3-5 m brett och ca 5 m djupt. Strykningsriktningen är även här nordväst-sydostlig medan stupningen är brant nordostlig.

huggarn

Där ser man.
Då är det Höggruvan jag tänkte på, har cyklat förbi många gånger och den syns tydligt från vägen.
Ca 30 m lång gång då tydligen.
Finns ju ingen information där överhuvudtaget avspärrningar eller skyltar.(åtminstone inte för några år sen)
Måste man då kontakta den som har brytningsrätten bara för att gå in och titta?
Alltså ej påverka berget eller ta prover på något sätt.
Ligger rätt öde till om man säger så.
Vet också att gruvhålen  vid Lövfalls mossen mossen inte var avspärrade för ca 10 år sen fast de tydligen är ganska djupa..
Men det kanske inte finns sådana krav när det inte ligger nära bebyggelse.
Vilket fall som helst ...Spännande.
Tänk om det öppnas en gruva i hemtrakterna. :)

Helicon

Jag bor en mil från dom Gruvorna. Alla är vattenfyllda, förutom en. Den går att gå in i. Fast bara en liten bit. Vid dom vattenfyllda gruvorna har dom provborrat. Tagit med mig lite av deras prover hem. Gruvorna är mina så dom ger ni fan i ;) Vid den ena provborrningen som är märkt med guld hittades inget guld. Och guldgruvan som finns fick man knappt fram nått. Finns att läsa i, boken om Hävla som en äldre vän till mig har skrivit :)