Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kunskap är inte gratis

Startat av Bengan, 20 Oktober, 2013, 11:04:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bengan

Det har ju skrivits en del angående jordborr här på forumet, så jag tänkte bidra med lite mer info framförallt för den late. Jo jag lallade runt på Bauhaus häromdagen och bland alla onödiga prylar så hängde där ett jordborr, ett Fiskars Quick drill och mitt intresse drogs till jordborret där det hängde bland allehanda grävverktyg. Samtidigt som ett mantra från tv-seriernas guldgrävare ringde i mitt huvud: drill, drill, drill, drill, drill, drill, drill, drill,.........allt annat i varuhuset liksom försvann från hyllorna och kvar var bara Fiskars jordborr för 556:- ähh va vaf..  ett sånt måste man ju ha. Jag är innerligt glad att den misstänksamma med i övrigt leende kassörskan inte frågade vad jag skulle ha det till, hon skulle ju ändå aldrig förstått....och sedan kanske jag blivit utmotad av butiksvakterna för att aldrig med få komma tillbaka.....om dom bara viste vad jag gör med deras sandsäckar.

Dags för test i verkligheten så jag satte borret rakt ner i gräsmattan i hopp om gyllene rikedomar drill, drill, drill, drill......lera, lera,  lera,  lera,  lera. Allting som kom upp var prydligt skurna centimeter grova skivor av lera och det är ju alltid intressant att se vad som finns nere backen, lera.. Jag flyttade ut i skogen till en känd grusbacke och jovisst det gick lika bra att borra där om än lite tyngre bara. Upp kom grus och småsten men sen var det stopp, tvärstopp jag tog i så mycket jag kunde men det gick inte. Det positiva i situationen var att jordborret verkligen fick bekänna färg och jag kan inte säga annat än att det är kvalité i Fiskars grejor. Vi syning av borret efter den hårda behandlingen så fanns det inte ett märke i hårdmetallen det bara färgen var avskavd som sig bör.

Hur sammanfattar man då denna erfarenhet, jo ett jordborr är otroligt smidigt och lättanvänt om gruset man borrar i inte är grövre än 5cm för då är det stopp. Med en vanlig spade kan man alltid lirka och bända bort större stenar, detta låter sig icke göras med ett borr då allt runtomkring sitter effektivt fastkilat sedan 12 000 år tillbaka. Någon dag senare kom dock belöningen i form av träningsvärk och en rejäl sådan som envist påminde mig om muskler som en skrivbordsmänniska sällan använder sig av. Vad lärde jag mig då av detta impulsköp, jo för 556:- på Bauhaus får man ett fantastiskt träningsredskap som samtidigt tränar mer muskler hos användaren än vad de som sparkar sig trötta på något gym någonsin kommer att göra. Men när jag drar till skogs för guldjakt ja då tar jag med mig en spade, vars teknik bygger på månghundraåriga erfarenheter som man inte skall förakta.

Infaustus

Haha precis min åsikt om jordborrens använding,funkar bra att borra ned och  sätta fast brevlådan på.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

Go big or go home.

a04andno

Hej,

Hur gör du egentligen när du använder ett jordborr? Borrar du en bit ner och sedan plockar upp lite jord med en liten spade som du sedan tar med hem för att testa?

mvh