Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hittade info om glacial alluvial placers

Startat av iller, 16 November, 2013, 12:32:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Intressant. Vet du om det gjorts några studier/kartor liknande den första länken på sverige eller skandinavien? Mvh basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

iller

Citat från: BASSO skrivet 16 November, 2013, 14:51:49
Intressant. Vet du om det gjorts några studier/kartor liknande den första länken på sverige eller skandinavien? Mvh basso

Det tror jag knappast eftersom vi i sverige inte har haft någon direkt tradition av placer mining.

iller

Uppdaterat första posten då jag hittade lite till info.

BASSO

Citat från: iller skrivet 16 November, 2013, 16:13:54
Citat från: BASSO skrivet 16 November, 2013, 14:51:49

Det tror jag knappast eftersom vi i sverige inte har haft någon direkt tradition av placer mining.
Jag läste innehållet "lite" dåligt. Tänkte på om någon studie gjorts på hur material från första istiden blivit avsatt och hur nästföljande har flyttat detta material och vart det ursprungliga eroderade materialet inte blivit rört av isen osv. Det hade varit intressant att se en komplett sådan för scandinavien.
På kartorna i länken kan man se vart de olika glaciärerna dragit fram samt "undifferentiated nonglacial deposits" vilket jag antar är oförändade avlagringar från istiden. Sedan har de olika glaciärerna sorterat, blandat runt, byggt på och brett ut detta område till det man ser på kartan?
Ps har du ringat in några hot spots att sätta spaden i ännu ;)?
Mvh basso

BASSO

En lista över några av Clas Hättestrands arbeten. Finns en del intressant läsning här http://people.su.se/~classe/publications.htm Mvh basso.

Goldprspektor

Kanske lit of topic men, är det någon som har eller bryter guld ur en aluvial fyndighet i Sverige?

johanssonsan

Vad jag känner till finns ingen alluvial fyndighet i Sverige som håller så höga halter och har sådan omfattning att det är värt att starta någon utvinning. Men vem vet - det kanske dyker upp något så småningom.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 13 Februari, 2014, 22:05:24
Vad jag känner till finns ingen alluvial fyndighet i Sverige som håller så höga halter och har sådan omfattning att det är värt att starta någon utvinning. Men vem vet - det kanske dyker upp något så småningom.

Det är ju precis därför vi finns och letar som tokar :D

morgondagensGULD

Citat från: johanssonsan skrivet 13 Februari, 2014, 22:05:24

Och sen så är varierar ju möjligheterna till lönsamhet över
tiden.
För det fall guldpriset stiger avsevärt mer än omkostnaderna
för utvinning kan guldfyndigheter som idag bedöms som för
magra för att uppnå lönsamhet gå att utvinna med överskott
i framtiden.

Sådana ställen som Fogden och Iller prospekterade på gångna
sommaren är imponerande med svenska mått mätt, och vid
dagens guldpris + några hundra procent blir det kanske lönsamt
att utvinna där?