Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Någon som testat ELVO II

Startat av Kimberlite, 27 Juli, 2009, 22:37:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kimberlite

Är det någon som provat eller set en ELVO II vaskränna i "skarpt läge".
http://www.shop.goldblitz.de/index.php? ... ducts_id=1
Den är helt i aluminium och ser ut att vara av bra kvalitet förutom sträckmetallen som borde vara i rostfritt.
Priset är också tilltalande, 233EUR med frakt å allt å för ~50EUR till får man ett stativ.
Har letat efter filmer å annan info om denna ränna på nätet men det ser tunt ut och det jag funnit är på  :tyskland (inte min starkaste sida om man säger så).
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

johanssonsan

Elvo :  

Ingen II men super och plus.  http://www.goldblitz.de/Englisch/komplett_elvo_en.html

Kimberlite

Citat från: "johanssonsan"Elvo :  

Ingen II men super och plus.  http://www.goldblitz.de/Englisch/komplett_elvo_en.html

Kul med snabba svar, jag bugar :)
På bild ser de mycket lika ut.
Hur upplevde du dem? Och har du någon uppfattning om de fångade upp det mesta eller släppte de igenom för mycket?
Här en djuping som häver i grus å sten i rännan :?  men filmen är intetsägande :shock:
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

johanssonsan

Har inte testat rännan men det finns en del filmer där den används. Generellt öser de i materialet utan klassifiering - rubb o stubb! Ännu en snutt:

Kimberlite

Svarar på mig själv; Efter mailkontakt med Björn Sander(svarar snabbt som tusan :D ) på Goldblitz har jag fått det förklarat att Elvo Plus/Super och Elvo II är samma ränna, där av den stora likheten. Det är tillbehören som skiljer dem åt.

Den verkar vara praktisk, bara att ösa i så mycket ryggen orkar 8-)

Kimberlite

Så... nu har jag velat färdigt. Elvon är beställd och betalad :)
Det blev 223EUR om inte något tillkommer på vägen.
Betalningen var lite knökig :?  överföring till IBAN-konto, hade föredragit Payson eller kort.

Eucitzen

Synd att jag missade detta tidigare, det finns nu ett svenskt företag som gör rännor, highbankers etc.
Jag har varit med och "field testat" åt dom.
 Dom kallar sig M.A.M (Manual Au Miner) och ska vara igång till 100% i Augusti-September. (Nytt företag)

Bara en "heads up".

Skriv gärna ett PM med frågor om du har några, jag vill minnas att ha deras e-mail här någonstans..
 ~*rotar i skrivbordet*~ Japp jag har den kvar. Men jag vill inte SPAMMA så skriv PM. :lol:
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Kimberlite

Citat från: "Eucitzen"Synd att jag missade detta tidigare, det finns nu ett svenskt företag som gör rännor, highbankers etc.
Jag har varit med och "field testat" åt dom.
 Dom kallar sig M.A.M (Manual Au Miner) och ska vara igång till 100% i Augusti-September.

Rackarns... det hade varit kul å se vad de har att erbjuda men det man inte vet vet man inte :(
Brukar försöka stötta lokala :swedish  producenter/handlare för rätt vad det är behöver man något med kort varsel å då brukar de kunna hjälpa till med få undantag som FiskeShopen i Karlshamn :evil:  men det är en annan historia.
Jag antar att vi får lugna oss tills det är officiellt innan vi får se deras skapelser :mrgreen:

Eucitzen

Jo, jag hade talat om det tidigare hade jag inte varit sjuk. :(

Den officiella "öppningen" sker väl när Guldström stänger för i år, men när/om jag får ok fixar jag lite video samt bild material. ;)
Förhoppnings kanske jag till och med kan ge lite specifikationer på "nya" funktioner etc innan den officiella öppningen. :)
Tyvärr kan jag inget lova, men ska försöka. ;)

Diego

Citat från: "Eucitzen"Jo, jag hade talat om det tidigare hade jag inte varit sjuk. :(

Den officiella "öppningen" sker väl när Guldström stänger för i år, men när/om jag får ok fixar jag lite video samt bild material. ;)
Förhoppnings kanske jag till och med kan ge lite specifikationer på "nya" funktioner etc innan den officiella öppningen. :)
Tyvärr kan jag inget lova, men ska försöka. ;)

Nu hänger jag inte med riktigt, är det du som drar igång firma Willie?

Eucitzen

Nope inte jag.

Jag har bara samarbetat lite i "fält testen" där man testat dom ute på fält.
Samt lite idéer på förbättringar etc. Så jag har varit delaktig i en större skala.