Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Diamanter

Startat av koolander(Mazi), 08 Oktober, 2013, 09:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

koolander(Mazi)

Jag har funderat lite kring små 2mm-6mm vita nästa glasaktiga stenar som jag har hittat i pannan när jag har vaskat.
Stenarna brukar ligga längst ner i pannan tillsammans med det tyngsta materialet.
Frågan är när vet man och hur ska man veta om det är diamanter eller annat skoj? Om jag inte har tillgång till diamanat/masonit testare?

Jag har provat och det repar glas. Men finns det något annat man kan göra? Jag vill helst inte göra något som kan förstöra stenen.

Tur att man har er som kan svar på det mesta! :)

BASSO

Kan det vara bergskristall? Mig veteligen har det inte gjorts några diamantfynd i sverige ännu. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

robowich

Är det inte så att diamanter lyser i UV-ljus?
Audere est Facere

johanssonsan

Ring SGU i Malå och ställ frågan. Du kan säkert skicka upp stenen för analys. Om inte annat kan de ge dig tips på hur du identifierar den.

Jag tippar på kvarts. Skålformad, glasig brottyta, genomskinlig till mjölkvit. Repar glas.

Eucitzen

Håller med Johansson. Just detta med glas är ett vanligt misstag. Många mineral kan repa glas.
Prova repa kvarts eller topas istället. Det gränsar in det mer.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

koolander(Mazi)

Basso, i flertal tillfällen har diamant hittats i Sverige men dock ännu inte i mängder så att det är värt att bryta efter mer.
Jag får skicka in det och se :) Det måste finnas någonstans på nätet man kan läsa om hur man tar reda på det utan ha en massa fancy utrustning?
Kanske besöka SGU  i veckan och låna böcker..

Infaustus

Tror inte det har hittats någon dokumenterad diamant i sverige än,men flera kimberliter har hittats,den som skulle vara den första diamanten visade ju sig att vara av högst tvivelaktig härkomst,en diamant på 10 ungefär floruserar i uv ljus men inte alla.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Go big or go home.

Infaustus

Ja just ja dom små rackarna  hittade han ju då men det blev väldigt tyst efter det fyndet, och så är den ju bara ca 1mm stor,en sån diamant vaskar man bort  99 gånger av 100 om man nu inte enbart jagar diamant eller sitter och går igenom koncentrat under bra belysning.

Go big or go home.

Infaustus

Och ingen diamant har hittats i fast berg,en lös diamant kan ha kommit väldigt långt bort från pipan den ursprungligen kom ifrån,till o med verkar det finnas ett nedfall av mickro diameter från rymden.

Go big or go home.

johanssonsan

Citat från: koolander skrivet 08 Oktober, 2013, 11:55:49
Basso, i flertal tillfällen har diamant hittats i Sverige men dock ännu inte i mängder så att det är värt att bryta efter mer.
Jag får skicka in det och se :) Det måste finnas någonstans på nätet man kan läsa om hur man tar reda på det utan ha en massa fancy utrustning?
Kanske besöka SGU  i veckan och låna böcker..

Har du hittat fler platser där man har funnit diamant?
Tag med din sten till SGU och haffa en geolog.

Nugget

Tror att diamant ska kunna repa knivstål. Och att den ska "lysa" blått under UV-ljus
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Infaustus

Diamant kan florusera med olika färger om dom gör det vill säga.

Go big or go home.