Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Den Svenska gruvlagen. Problem och missuppfattningar.

Startat av Gruvfogden, 14 September, 2013, 10:26:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bjorne

Citat från: johanssonsan skrivet 14 September, 2013, 17:55:07
Iller:

Själv är jag säkert en aning obstinat när jag tycker att det är bra som vi har det idag. Kan man med allemansrätten i ryggen knata ut i skogen utan att betala eller registreras så tror jag att man skall vara mycket nöjd.

Förstår inte varför man skall meddela någon myndighet vart man går och vad man har för avsikt med promenaden.
Dessutom meddela vad man har hittat? Vem har du tänkt skall övervaka och registrera?
Vem har nytta av att övervaka och registrera? Vem avgör storleken på HB och grävmaskiner? Finns ingen som kommer att ge generellt  tillstånd för grävmaskiner alla kategorier. Vi har ju terrängkörningslagen redan idag.

Kan nog behövas en del modifieringar och eftertanke. Femtonhundraspänn för enbart bekymmer.......  C:-)

Jag håller med dig, jag ser inga direkta problem med hur det fungerar idag. Jag skulle aldrig registrera mig hos någon myndighet bara för att vaska en snabb panna.
Men det gäller ju för alla oss som håller på med detta att använda sunt förnuft och lämna platsen utan spår eller så lite spår som möjligt. Man skall ha respekt för att man är på någon annans mark. Att köra motordrivna pumpar och annat kanske någon form av licens skulle va en idé dock.

Visst är det Beuwolf mining som du tänker på fogden när det gäller Jokkmokk och bråket i Kallak?

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 14 September, 2013, 18:04:22
Iller:

Själv är jag säkert en aning obstinat när jag tycker att det är bra som vi har det idag. Kan man med allemansrätten i ryggen knata ut i skogen utan att betala eller registreras så tror jag att man skall vara mycket nöjd.

Förstår inte varför man skall meddela någon myndighet vart man går och vad man har för avsikt med promenaden.
Dessutom meddela vad man har hittat? Vem har du tänkt skall övervaka och registrera?
Vem har nytta av att övervaka och registrera? Vem avgör storleken på HB och grävmaskiner? Finns ingen som kommer att ge generellt  tillstånd för grävmaskiner alla kategorier. Vi har ju terrängkörningslagen redan idag.

Kan nog behövas en del modifieringar och eftertanke. Femtonhundraspänn för enbart bekymmer.......  C:-)

Att meddela myndigheten är för att de ska veta vem som vart var, så man kan bli av med sin licens om man missköter sig tex. Och rapportera ska du ändå göra idag (om jag kommer ihåg rätt) om du har en inmutning.

Storlek på hb spelar ju mindre roll egentligen, det är inte meningen att man ska få tillstånd att gräva på samma plats i veckor utan mer för prospektering. Sen om man vill gräva desto mer när man väl hittat något så får man muta in. Och grävmaskiner var det inte tal om, bara gräva för hand. :)

Vem är myndigheten som skall kolla mig? Finns ingen rapport skyldighet i allemansrätten om fynd. Resten är redan reglerat i Minerallagen.

iller

Citat från: bjorne skrivet 14 September, 2013, 18:11:57
Iller:

Jag håller med dig, jag ser inga direkta problem med hur det fungerar idag. Jag skulle aldrig registrera mig hos någon myndighet bara för att vaska en snabb panna.
Men det gäller ju för alla oss som håller på med detta att använda sunt förnuft och lämna platsen utan spår eller så lite spår som möjligt. Man skall ha respekt för att man är på någon annans mark. Att köra motordrivna pumpar och annat kanske någon form av licens skulle va en idé dock.

Visst är det Beuwolf mining som du tänker på fogden när det gäller Jokkmokk och bråket i Kallak?

Tanken med licensen är ju just att du ska få köra highbanker med pump osv, kanske tom dredge kan jag tänka mig om man bara följer vissa regler. Problemet är ju just det att vi som sköter oss får skit pga de som inte sköter sig. Har man då ett licenssystem skulle det ge oss enklare visa vilka som sköter sig och inte, om man tex inte kan visa upp sin licens.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 14 September, 2013, 18:17:19
Iller:

Att meddela myndigheten är för att de ska veta vem som vart var, så man kan bli av med sin licens om man missköter sig tex. Och rapportera ska du ändå göra idag (om jag kommer ihåg rätt) om du har en inmutning.

Storlek på hb spelar ju mindre roll egentligen, det är inte meningen att man ska få tillstånd att gräva på samma plats i veckor utan mer för prospektering. Sen om man vill gräva desto mer när man väl hittat något så får man muta in. Och grävmaskiner var det inte tal om, bara gräva för hand. :)

Vem är myndigheten som skall kolla mig? Finns ingen rapport skyldighet i allemansrätten om fynd. Resten är redan reglerat i Minerallagen.

Syftar givetvis på om man har inmutning, då ska du rapporeta idag.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 14 September, 2013, 19:31:09
Citat från: johanssonsan skrivet 14 September, 2013, 18:17:19
Iller:

Syftar givetvis på om man har inmutning, då ska du rapporeta idag.

Ja allt står tydligt hos tex Bergsstaten. Trodde vi pratade prospektering.

Gruvfogden

När det gäller prospektering så kan jag hålla med om att det är bra som vi har det idag, även om det sker med lite tveksamt lagstöd. Men säg att man hittar ett bra ställe och vill börja gräva ordentigt. Vore då inte ett "Guldvaskartillstånd" i likhet med den finska modellen ett bra alternativ?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 September, 2013, 21:36:39
När det gäller prospektering så kan jag hålla med om att det är bra som vi har det idag, även om det sker med lite tveksamt lagstöd. Men säg att man hittar ett bra ställe och vill börja gräva ordentigt. Vore då inte ett "Guldvaskartillstånd" i likhet med den finska modellen ett bra alternativ?

Du kanske har en länk till den Finska modellen?

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Tycket den här idéen om guldvaskarlicens låter skitbra! Men om vi nu vill ha igenom detta..hur går vi tillväga då?
Gräv gräv och åter gräv

Eucitzen

Spännande ämne. Jag skulle heller ej kunna tänka mig betala för en licens för att få vaska under en längre tid på samma plats. Speciellt inte om allt ska registreras/rapporteras. Lite hemlighetsmakeri hör till.

Så som vi har det idag tycker jag det är rätt bra.
Vill markägaren ha 90% av allt du hittar försöker du antingen förhandla eller så lämnar du stället. Så enkelt är det.

Men för min egen del..
De gånger jag talat med markägaren så har det aldrig varit problem, varken gällande slipmaterial (sten) eller annat. I värsta fall har markägaren velat ha en slipad sten i gengäld. (För att göra ett smycke till frugan)
Oftast har de inte brytt sig alls, bara man återställer efter sig.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.