Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Den Svenska gruvlagen. Problem och missuppfattningar.

Startat av Gruvfogden, 14 September, 2013, 10:26:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Debatten om Sveriges gruvpolitik har ju varit ett hett samtalsämne under en tid. Även har frågorna kring om vaskning och allemansrätten varit uppe för diskussion. Jag tänkte med detta inlägg försöka få till en konstruktiv diskussion om dessa saker. Först vill jag dock klargöra några vanliga missuppfattningar samt ge min syn på saken.

Det har ju varit rätt livat kring Mawson och deras "gruvbrytning" utanför Jokkmokk. Missuppfattningarna har varit många, inte minst från pressen. För det första rör det sig inte om någon gruvbrytning. Vad det handlade om här var ett led i deras undersökningsarbeten på ett område där Mawson har ett undersökningstillstånd, eller som det hette förr: inmutning. Det gjorde några, i gruvsammanhang, mindre provsprängningar i den potentiella malmkroppen för att kunna se vad utbytet blir efter anrikning.
Återställning av dessa provsprängningar är ett enkelt jobb och ger inga långvariga "sår" i naturen.

Den andra missuppfattningen är att Sverige här "ger bort" sina mineralrikedomar till utlandet. Mawson finns i ett antal länder. Den del av Mawson som har undersökningstillståndet som här åsyftas är ett svenskregistrerat företag med säte i Sverige. Att det sedan ingår i en internationell koncern gör inte företaget mindre svenskt. Alla bolag som bryter malm i Sverige betalar skatt i Sverige. Även utländska bolag.

När det gäller om guldvaskning och om man kan åberopa stöd för detta i allemansrätten så är sanningen denna:
Allemansrätten är ingen lag. Det är en gammal tradition utan stöd i lagen. I grundlagen står det visserligen att alla ska ha rätt till naturen genom allemansrätten, MEN det finns inget som definierar vad allemansrätten är. Lagen däremot säger att bortförande av sten, grus, mineral osv är stöld. Så där är det rätt klart. Dock kan allemansrätten inte utan problem avfärdas. En gammal tradition som vunnit hävd och kan anses som allmänt rådande väger, trots avsaknaden om lagstöd, ganska tungt.

Brottsbalken 12 kap. 2 § räknar upp en mängd naturprodukter som är förbjudna att ta utan markägarens tillåtelse. Där ingår bl.a. sten.
Har man plockat någon enstaka lös sten är det inte rubricerat som ett brott.
Undantaget kan tolkas som giltigt endast om det är en enskild händelse och av ringa värde för fastighetsägaren. Problemet är också av praktisk natur, att fastighetsägaren kan bevisa olaga intrång, skadegörelse och det ekonomiska värdet av brottet. Oftast finns det klara indikationer på att bortransporten av mineral skett med ekonomisk vinning som mål och då är det klart rubricerat som stöld av annans egendom.
Det är inte heller förbjudet att bära med sig geologhammare eller verktyg över annans fastighet, men så fort de används mot fast berg/stenblock rubriceras det som skada på annans egendom och bortforslingen av losslaget material som stöld.
Huruvida guldvaskning med vaskpanna faller inom ramen för Allemansrätten tvistar de lärda.

Att samla minera, fossil eller annat geologiskt material kan betecknas som en återkommande systematisk aktivitet oavsett om det sker i organiserad form, i grupp, enskilt (oavsett organisationstillhörighet) eller för Mineraljakten.
Är då Allemansrättentillämpbar för vår hobby att samla mineral, fossil eller annat geologiskt material för eget bruk?

För egen del tycker jag att en lagstiftning, liknande den i Finland med "Guldvaskartillstånd" hade löst alla dessa problemen. Man "mutar in" ett område. Söker tillstånd för guldvaskning och blir därmed skyldig att återställa denna "inmutning" efter sig då man lämnar marken. Nu kanske ni tycker att detta finns ju redan. Vi kan muta in ett område och sedan gräva och vaska som vi vill. Men nej! Så är det inte. Om vi i Sverige ska muta in ett områden så måste vi innan underökning kan börja, först lämna in en arbetsplan på hur dessa undersökningar skall bedrivas, en miljökonsekvensplan och en deposition för eventuella kostnader för återställning. Detta är dock inte allt. En massa mer jobb krävs, såsom prövningar om någon markägare motsätter sig detta, alla fastighetsägare skall letas upp och delges alla planer och handlingar, kungörelser ska publiceras, fynd skall registreras, rapporter skall inlämnas till Bergsstaten, mm, mm.

Vad tycker ni kring problematiken om den Svenska gruvlagen?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

lingonben

hej gruvor och brytning är jag inte så insatt i.
men vad gäller allemansrätten har du helt rätt.
man får inte ta med sej vaskguld hem då faller ju iden med inmutningar
tanken är ju att hittade föremål guld etc delas med markägare provission etc
så tyvärr är det ju så att det räknas som stöld om inget är uppgjort med markägare

johanssonsan

Citat från: lingonben skrivet 14 September, 2013, 10:56:56
hej gruvor och brytning är jag inte så insatt i.
men vad gäller allemansrätten har du helt rätt.
man får inte ta med sej vaskguld hem då faller ju iden med inmutningar
tanken är ju att hittade föremål guld etc delas med markägare provission etc
så tyvärr är det ju så att det räknas som stöld om inget är uppgjort med markägare

Tror att här gäller allt eller inget om du tänker på att dela guldfyndigheter vid vaskning. Vad säger du om markägaren tex vill ha 90% av ditt guld?
Då får du en diskussion som är svår att ta sig ur. Handlar trots allt om prospektering.

iller

På det stora hela tror jag nog att lagen fungerar bra, men även som du säger fogden så borde det kunnas göras enklare för oss guldvaskare.

Som du säger att en guldvaskarlicens hade vart bra att ha. Säg att den kostar 1500+ för säg 3 år. Denna licens ger dig då rätt att ge sig ut att leta guld med båda ränna och highbanker, dock ej tillstånd för några större grävmaskiner utan gräva får man göra för hand. För att få licensen så behöver man göra ett enklare test på internet där man kan visa att man kan sköta sig ute i skog och natur.

Och när man sen skall ut och prospektera så får man meddela via någon webbsida vart man skall någonstans.

Licensen ger dig tillstånd att undersöka överallt i sverige (förutom på inmutade områden såklart och vissa naturskyddade områden baserat på vad som skyddas) Och den ger dig även rätt att ta små stuffer från berget osv.

Varför ska licensen kosta pengar? För att bland annat få pengar till markåterställning om någon missköter sig. För att inte bara vem som helst ska ge sig ut o gräva överallt. Finns säkert flera skäl.

Det viktiga med licensen är att det görs enkelt att ansöka och sen rapportera vart man ska ut och gräva, givetvis ska man även rapportera vad man hittat osv.

Detta är bara en grov ide som kan behöva modifieras en del för att bli riktigt bra :)

Gruvfogden

Kanonförslag från Iller:)) Konstruktivt och bra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

lingonben

visst får man prospektera allemansrätten som fogden skrev.
men sen om hittar något då är det markägaren som har sista ordet.och ägare till det du hittar hoppas på att man får en bra deal helt enkelt

Gruvfogden

Ja frågan är om man får det? Räknas inte prospektering som en återkommande verksamhet?

Hanz0n

Tycker att allt bara känns så luddigt, jag tycker mycket som iller, en sort licens eller liknande hade tagit bort alla tvivel om vad som får/kan göras i samband med vaskning/prospektering. Liknande som Heta arbeten. Gör du fel e det du som får skiten!

Har fattat att det är ungefär så i Norge, där skall man ha tillstånd av typ bergsstaten för att vaska på statlig mark, och av markägaren på privat mark.

Pappagoran

Här har Iller verkligen tänkt till. En guldgrävarlicens enligt Illers skiss vore verkligen kanon.  Då skulle vi alla veta vad som gäller, vad vi får göra och inte göra.  Som Hanz0n säger, "Tycker att allt bara känns så luddigt"

Skicka in detta till regeringen för ett snabbt lagbeslut.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

flexa

Det absolut smartaste är att fila lite till på förslaget och sedan leta upp lokala riksdagsmän. De kan sedan skriva motioner som tas upp av riksdagen. Det vore bra om det var en större uppslutning människor som skrivit under eller t ex en stor förening. Det ger lite mer tyngd.

johanssonsan

Iller:

Själv är jag säkert en aning obstinat när jag tycker att det är bra som vi har det idag. Kan man med allemansrätten i ryggen knata ut i skogen utan att betala eller registreras så tror jag att man skall vara mycket nöjd.

Förstår inte varför man skall meddela någon myndighet vart man går och vad man har för avsikt med promenaden.
Dessutom meddela vad man har hittat? Vem har du tänkt skall övervaka och registrera?
Vem har nytta av att övervaka och registrera? Vem avgör storleken på HB och grävmaskiner? Finns ingen som kommer att ge generellt  tillstånd för grävmaskiner alla kategorier. Vi har ju terrängkörningslagen redan idag.

Kan nog behövas en del modifieringar och eftertanke. Femtonhundraspänn för enbart bekymmer.......  C:-) 

Hanz0n

Citat från: flexa skrivet 14 September, 2013, 17:49:57
Det absolut smartaste är att fila lite till på förslaget och sedan leta upp lokala riksdagsmän. De kan sedan skriva motioner som tas upp av riksdagen. Det vore bra om det var en större uppslutning människor som skrivit under eller t ex en stor förening. Det ger lite mer tyngd.

Finns väl något som kallas medborgarförslag ?

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 14 September, 2013, 17:55:07
Iller:

Själv är jag säkert en aning obstinat när jag tycker att det är bra som vi har det idag. Kan man med allemansrätten i ryggen knata ut i skogen utan att betala eller registreras så tror jag att man skall vara mycket nöjd.

Förstår inte varför man skall meddela någon myndighet vart man går och vad man har för avsikt med promenaden.
Dessutom meddela vad man har hittat? Vem har du tänkt skall övervaka och registrera?
Vem har nytta av att övervaka och registrera? Vem avgör storleken på HB och grävmaskiner? Finns ingen som kommer att ge generellt  tillstånd för grävmaskiner alla kategorier. Vi har ju terrängkörningslagen redan idag.

Kan nog behövas en del modifieringar och eftertanke. Femtonhundraspänn för enbart bekymmer.......  C:-)

Att meddela myndigheten är för att de ska veta vem som vart var, så man kan bli av med sin licens om man missköter sig tex. Och rapportera ska du ändå göra idag (om jag kommer ihåg rätt) om du har en inmutning.

Storlek på hb spelar ju mindre roll egentligen, det är inte meningen att man ska få tillstånd att gräva på samma plats i veckor utan mer för prospektering. Sen om man vill gräva desto mer när man väl hittat något så får man muta in. Och grävmaskiner var det inte tal om, bara gräva för hand. :)