Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kvicksilver

Startat av Oper, 01 September, 2013, 14:10:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Oper

Gruvfogden
Kulta Imuri

Ni har mer kunskap om detta ämne än mig tydligen.
Stor respekt för det.
Men tycker frågan måste diskuteras.

Vi snackar ml här, 1-2 droppar kvicksilver, som jag på bästa möjliga sätt
måste återvinna.

Gruvfogden

Då är frågan om vad du skall använda det till? För att få fram alluvialt guld ur koncentrat eller har du krossat malm? Och varför kvicksilver?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

kornet

Det var en informativ film. Så borax har inga dåliga bieffekter?

Oper

Har kollat upp borax lite grann, klart intressant, ska söka upp mer info om detta,
lite omständigt dock med många moment och tillbehör.

Och Kulta Imuri, kvicksilvret köpte jag på apoteket innan förbudet.

Är även inne på en mobil vaskpanneskakare, storlek typ skottkärra, men den är bara halvuppfunnen än, får jobba med den i vinter, någon som har några ideer?

Pappagoran

Min största och bästa ideé just nu är att du lägger ner detta om kvicksilver och startar en ny tråd om det övriga. Då kommer du med all säkerhet att få många bra ideér samt en mycket positivare respons, my 2 cent!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Kulta Imuri

Jag undrar precis som gruvfogden varför du tror dig behöva använda kvicksilvret för?
Jag har prospekterat sedan 1992, dredgat i finland sedan 1998 med ett par säsonger undantagna och har aldrig känt behovet av att använda kvicksilver.
Dock är man ju av sorten som gärna kan kasta tillbaka smått för tillväxt  ;), gräver man tillräckligt behöver man ej vara desperat.

Vi hittar guld med kvicksilver på ibland eftersom det finns naturligt så att säga och kvicksilver amalgamerar sig på/med guldet.

För ett par år sedan gredgade vi nedströms en av de största grävningarna i kutturaområdet där hade oldtimers sullat med kvicksilver. Vi fick en del guld som är täckt med ks, det sullar även över sig på osmittat guld om det inte är helt mättat. Kändes skönt att få bort det från vattendraget, men har inga planer på att själv börja sulla med det.

Är det alluvialt guld borde du kunna finna finna bättre metoder, eller öva på finvaskningen. Har du finmalt material så förstår jag att du tycker det är svårt.Men prova då några av de andra metoderna.

Om du skall använda "så" lite ks så är ju knappast mängden guld värt att riskera liv och lem för.

Bara för att det var okej att sälja kvicksilver förr så behöver det inte betyda att det är smart att använda det idag, min morsa får köra mc på sitt körkort men hon är smart nog att avstå.......  ;D

Oper

Jag har nästan lagt ner det här med ks nu.

Men frågan var ju OM det fanns en säker metod med destillering.
Tanken var att ta ett koncentrat från ett område, undersöka om det finns microguld
i området med en snabb och säker metod.

Svaret skulle då visa om det var värt att forsätta på detta ställe eller helt byta område.

JAG ÄR INTE UTE OCH SULLAR MED KVICKSILVER I VATTENDRAGEN

Gruvfogden

Jag förstår din tanke, men gillar inte metoden du tänkte på. Ett annat problem med den metoden är att det blir lite kostnader om du ska kunna återvinna kvicksilvret (och dessutom går det inte att återvinna till 100%).
Mitt förslag är att helt enkelt köpa dig en Blue Bowl. Där får du tag på micro om du siktar till olika fraktioner och kör lugnt och säkert. Då får du dessutom tid att njuta av en öl medans du tittar på hur guldet samlas:)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."