Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad hade jag i verkstaden?

Startat av Zap, 30 Juli, 2013, 17:19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Zap

Hej!
I serien "Vad har jag hittat..." kommer här ett föremål som har legat i en gammal snickarverkstad i årtionden. Jag vet inget om dess ursprung. Det är tungt väger ca 840gr, omagnetisk och så hårt att det knappt blir något märke i det ens med bågfil. Ytan är mycket kantig och på några ställen kan man skymta en blekt gul färg.
Jag bor i Växjötrakten och här finns bl a en historia om järnbruk baserade på sjömalm, men denna klump är nog något annat.

Detta är inte viktigt utan mest pga nyfikenhet, men det är väl det som gör att utvecklingen går framåt   ;)

svelas

jag gissar på Limonit (sjömalmn, myrmalm)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Limonit

Gruvfogden

Limonit är det nog inte. Limonit ör magnetiskt. Eucitzen kan nog svara på detta skulle jag tro.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

morgondagensGULD

En riktigt skum bit.

Ser ut att vara uppbyggd av nåt slags
kristallformade strukturer?

Synd att det inte är guld!

johanssonsan

Citat från: Gruvfogden skrivet 30 Juli, 2013, 20:04:31
Limonit är det nog inte. Limonit ör magnetiskt. Eucitzen kan nog svara på detta skulle jag tro.

Limonit blir magnetisk först efter rostning. Skum färg på klumpen. Testa att dra den mot en porslins propp. Bör ger ett "rödgulbrunt" streck.

http://bit.ly/1314h5v

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 30 Juli, 2013, 21:42:18
Citat från: Gruvfogden skrivet 30 Juli, 2013, 20:04:31

Limonit blir magnetisk först efter rostning. Skum färg på klumpen. Testa att dra den mot en porslins propp. Bör ger ett "rödgulbrunt" streck.

http://bit.ly/1314h5v

Så sant så. Limonit övergår till magnetit vid rostning och blir då magnetisk.

Ibland tänker man fel och ibland gör man fel. Jobbigt när båda saker inträffar samtidigt...
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Ser ut som något som är belagt med ett mangan mineral.

Kan vara bergskristalls toppar som är "dåligt" utkristalliserad. Men jag är inte säker. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Håller med EU det ser ut som något manganöverdraget troligen kvarts. Det finns bara ett sätt att reda ut var det är och det är det att du måste slå av en liten bit av stenen för att få ett färskt brott. Först då kan man göra en relevant bedömning av arttillhörighet.

Zap

Tack för alla svaren!

Efter några dagars semester är jag nu hemma och har undersökt klumpen vidare.
Den väger ca 4-5kg/l och det är i huvudsak kristallformade strukturer på ytan.
Strecket på proppen blir mörkt grått, nästan svart.
Jag plockade fram en vanlig snickarhammare och knackade lite på klumpens ände. Det kom gnistor och det luktade bränt (svavel?). Brottytan blev metalliskt silvergrå (se bild) och bitarna som lossnade blev tunna flagor som går att bryta sönder.
Något mer jag kan kolla upp?

Infaustus

Intressant,var säker på att det var kvarts overdraget med något,men det verkar ju vara en malm klump som har väx fram i en hålighet och fått formen efter kristallerna i hålan.
Go big or go home.

Bengan

Jag är ganska säker på att det är en järnsulfid du har att göra med och då finns det fyra vanliga att välja mellan och för att hitta rätt skall du göra enligt följande.

Ta en kompass och se om den påverkar kompassnålen- gör den det är det magnetkis du har hittat, annars fortsätt nedan.

Luktar det svavel/vitlök när du slår på den är det arsenikkis du hittat, annars fortsätt nedan.

Ta en lien bit och värm upp den så att den blir glödgad och låt den sedan svalna, prova nu om den påverkar kompassnålen- gör den det är det svavelkis du har hittat, annars fortsätt nedan.

Om biten du värmde upp inte påverkar kompassnålen och inte luktar det svavel/vitlök när du slår på den då är det markasit du hittat.

Lycka till

Zap

Kompassen gjorde inget utslag, men det luktar bränt svavel och kommer gnistor när jag slår på den med hammare --> arsenikkis  :D
En Googling gav att det används för framställning av giftet arsenik (jag förmodar att det är ofarligt i sin nuvarande form?).
Finns tydligen rikligast i Skelleftefältet, även om min klump som sagt fanns i en verkstad i Småland (hur och när den nu har hamnat där).

Tack för hjälpen!

klyvar

De romberska kristallerna pekar mer mot markasit.