Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Geologi fråga (bergarter och guld)

Startat av iller, 03 Augusti, 2013, 17:39:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

iller

Tjo!

Har hittat ett område med lite olika berggrunder och undrar vad ni säger om dessa typer av bergarter kan vara beskaffade med guld..

I området finns följande:
Granetoid till syenetoid migmatitiskt gnejs
Granitiskt migmatitisk gnejs
Amfibolit, granatamfibolit, mafisk granulit, eklogit.

Österut finns det även en rätt stor deformationszon och även en del västerut så finns det flera men inget i just det området jag fattade tycke för. Värt att ta sig en titt på tror ni?

Eucitzen

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

iller

Bengan

Eftersom de bergarter du räknar upp är metamorfa bergarter det vill säga att det är bergarter som är omsmälta i olika processer där vattenlösningar troligen försvunnit. Guld kommer oftast ur vattenhaltiga löningar som stiger som sprickfyllnader så tror jag att det område du nämner är ganska kallt ur guldsynpunkt, men jag kan naturligtvis ha helt fel........för det är ju faktiskt som EU säger..

iller

Citat från: Bengan skrivet 04 Augusti, 2013, 19:46:05
Eftersom de bergarter du räknar upp är metamorfa bergarter det vill säga att det är bergarter som är omsmälta i olika processer där vattenlösningar troligen försvunnit. Guld kommer oftast ur vattenhaltiga löningar som stiger som sprickfyllnader så tror jag att det område du nämner är ganska kallt ur guldsynpunkt, men jag kan naturligtvis ha helt fel........för det är ju faktiskt som EU säger..

Vad jag har läst mig till så är ofta guld i just metamorfa bergarter, speciellt om de är basiska eller ultrabasiska.

skånegrävarna

Om någon kan berg & sten så är set nog eu/fogden om jag förstått det rätt. Sen har nog de flesta av oss lite kunskap från nätet men... lyssna alltid på eu^^

Skickat från min Tardis via Tapatalk 2

Gruvfogden

Eu kan det där med bergarter jag kan det där med att spränga sönder bergarter:D
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

iller

Skulle ju vara på dig i så fall för du skulle ju bli robin :P
Och jag berättade ju om geologin :P

Eucitzen

Haha, du berättade bara en del av geologin.

Precis som jag sa i en annan tråd, det är ett pussel. (sök på forumet efter tråden "Porfyrit")
I den bilden du beskrev så "vet" du att det finns metamorfa bergarter, bland annat.

Har du sett dem själv? Jag hittar "ofta" bergarter som enligt t.ex. SGU's kartor inte ska finnas i trakten. (serpentinit i södra småland, t.ex.) Eller deformationer i berget som de inte vet om.

Ut och leta och lär. Håll ögonen öppna, gör observationer.
Vissa mönster i berget tenderar till att upprepa sig, ibland i större skala.

Ta gärna med ett block att notera saker i om du vill. Jag brukar göra mentala noteringar och sedan skriva ner allt, så jag kan följa mina tankegångars utveckling och de observationer jag gjort.