Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Skakbord bygge

Startat av gangsing finne, 07 November, 2019, 15:20:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

16 mm funkar fint enligt min åsikt pauli, större sten vill du inte ha ner i rännan som ligger och blockerar o förstör turbulens. allt handlar om öppen area i siktgallret/hålen. vad finns det mest av? material av trummans/bottens/lådans gods eller sikt hål? själv har jag 86 % öppen area på min trommel trumma. Hålplåt med 11 mm hexagonala hål. Vanlig hålplåt med 10-12 mm runda hål håller en öppen area av 35-45 %. endast borrade hål  ännu lägre då de inte går att borra så tätt då för mycket av godset försvinner och de börjar bli instabilt med vatten o grus i. Är du orolig för att pickers o nuggets rymmer ut i varpen så kommer ja springande med detektorn i sommar hehe
Ut och upplev

gangsing finne

Det var proffektionellt svarat tobbe 💪...tack .

Det blir mkt intressant att se hur det funkar.
Det som jag är lite fundersam är att när jag kippar hela lass ,är att täpps igen ,allafall direkt vid kippningen.
Men kan ju kippa hälften och vänta en minut och kippa sedan resten....

Tror att skakbord är något bättre på siltigt gyttgigt material pga att vattnet gör sitt jobb i turordning utan störning (trommel)  .detta är min egna filosofi ...
vaska stället först innan du gräver

Tobbe

kan ju va lurigt att mata på rejält med så mkt lera du har, men är de samma eller grövre skakmotorer som innan så lär allt material bli rätt mörbultat hehe montera skakbordet helt fristående före trommeln annars kanske?
Ut och upplev

gangsing finne

Yes samma mördarmotorer  8) .trommeln ska inte vara med i prosessen alls .starthöjden /kipphöjden blir tok för högt då .
Med bara denna skakbord och gamla rännan är det som gäller ....

gangsing finne

Nästan klar.....bara att montera siktnätet och motorerna plus spraybarsen .bakföttena ställbara....ni ser hur ändlägena är