Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Djupt flöde eller grunt flöde.

Startat av Grävmaskinisten, 18 Februari, 2020, 09:40:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

När jag pratat med vissa finska gulgrävare tycker dom många gånger att flödet i rännan måste vara djupare än vad jag kör med och kan nog hålla med om detta även om jag tycker mitt koncept håller. Höjer man djupet i rännan så har vi låt oss säga 3 olika delar på vattendjup, toppflöde, mellanflöde och bottenflöde. Bottenflödet är ju långsammast med friktion mot botten, mellanflödet är lite snabbare och flödet längst upp är snabbast. Har jag fel om jag säger att djupare flöde är bättre eftersom dom snabbare delarna för med sig mer sten i ytflödet och skapar då mindre turbulens i botten där guldet skall stanna?


Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Om ni kollar på klassiska finska rännor så har dom nästan alltid höga sidoväggar för att kunna ha så djupt flöde som möjligt.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

Gärna minst dubbla räffelhöjden med vatten för att skapa skillnaden i vattnets hastighet mot mattan i botten på rännan utan att skapa turbulens.

Grävmaskinisten

Citat från: johanssonsan skrivet 18 Februari, 2020, 14:05:12
Gärna minst dubbla räffelhöjden med vatten för att skapa skillnaden i vattnets hastighet mot mattan i botten på rännan utan att skapa turbulens.

Och säkert ännu mer, får fundera på om jag måste minska bredden eller köpa en pump som ger ännu mer vatten.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Jag och en kär granne till oss i Lemmenjoki rekommenderar varmt 3-tums pump med tillhörande vattenflöde  :))

Måste kika på en video från i somras för att se hur djupt vatten jag faktiskt hade i min ränna, det blev inte så djupt trots allt men det var bra fart på det. Överdimensionerade virket lite just för att jag satsade på den finska modellen  :)) Men med tåliga mattor som finska rutor så är det inga problem med mera vatten iallafall, och det går att köra igenom betydligt grövre material då också.

Visst var det 30cm bredd du körde i rännan?

HANNU

Varför dom har mycket vatten och höga rännor, jo, för att kunna spola fobollsstora stenar genom.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 18 Februari, 2020, 19:24:25
Varför dom har mycket vatten och höga rännor, jo, för att kunna spola fobollsstora stenar genom.

... som skapar turbulens kring det grövre materialet och leder till att guldet lyfts vidare i rännan.

Grävmaskinisten

Citat från: Osmiridium skrivet 18 Februari, 2020, 17:34:36
Jag och en kär granne till oss i Lemmenjoki rekommenderar varmt 3-tums pump med tillhörande vattenflöde  :))

Måste kika på en video från i somras för att se hur djupt vatten jag faktiskt hade i min ränna, det blev inte så djupt trots allt men det var bra fart på det. Överdimensionerade virket lite just för att jag satsade på den finska modellen  :)) Men med tåliga mattor som finska rutor så är det inga problem med mera vatten iallafall, och det går att köra igenom betydligt grövre material då också.

Visst var det 30cm bredd du körde i rännan?


Ja det var 30 cm men funderar nu på att minska bredden eftersom jag inte tänker byta till större pump.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

20 cm a la finnmatta blir nog bra med din pump, sen fixa till några snygga räfflor också. Du har inte någon kvaddad vägskylt som ligger och skräpar? Bästa aluminiumprofilen jag har hittat hittills... Lätt att rensa också  ;D Den är bara lite klurig att fästa i rännan.

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 18 Februari, 2020, 14:05:12
Gärna minst dubbla räffelhöjden med vatten för att skapa skillnaden i vattnets hastighet mot mattan i botten på rännan utan att skapa turbulens.
Exakt, har man räfflår på 25-30 mm, då behöver man inte 20 cm höga sidor. Högre sidor gör bara rännan stabilare, och bökig att hanteras.
Våran närmaste granne  på södersida har till sommaren tillverkat 20 cm breda och 19 cm höga (just för att kunna köra större stenar) av tre mm plåt. Ta och bära.
Ser ingen anledning att härma dom.
Hur mycket väger 6cm vatten på en meter.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod