Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad har jag hittat?

Startat av gangsing finne, 07 Mars, 2019, 00:11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Skaffade ett uv-ficklampa .belyste guldbordet (brukar göra det då och då) när jag körde koncentrat .det lyste vinrött neon från en liten stenbit,den skiner.ingen annan sten har skinit hittils .vad kan det vara? Med normal lampa ser den inte att vara alls speciell.utan uv-strålning skulle biten rinna ut.

Sen en annan stenbit som jag stötte på.den är rätt tung .brun i färgen.

Se bildena .den bilden där jag håller en massa små stenar.där längs till höger är stenen som reagerar av uv
vaska stället först innan du gräver

Infaustus

Kalcit kan ha röd fluorcens,har du testat hårdhet?
Go big or go home.

gangsing finne

Nej det har jag inte .hittade en lite större i dag .precis likadan.den skiner lika ,färg lingon rött /duvblod .men bara med uv

johanssonsan

Citat från: Infaustus skrivet 07 Mars, 2019, 18:15:15
Kalcit kan ha röd fluorcens,har du testat hårdhet?

Infa är på rätt spår. Vilken UV har du? A, B eller C? 

gangsing finne

Svårt att säga vad det är för uv .det är en led uv ficklampa.den fyller väl just och just uv kriteren.mycket synligt blått ljus ger den ,det skvallrar för dålig uv kvalité vad jag förstått.

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 08 Mars, 2019, 07:51:15
Svårt att säga vad det är för uv .det är en led uv ficklampa.den fyller väl just och just uv kriteren.mycket synligt blått ljus ger den ,det skvallrar för dålig uv kvalité vad jag förstått.

OK. Det är säkert en UV-A lampa eftersom det är en LED. Långvåg 365-400 nm. Eftersom dessa billiga enkla lampor saknar filter ger de även synligt ljus. Ett ZWB2 filter tar bort det mesta av synligt ljus och belysningen (black light) ger betydligt större effekt på fluorescent material. Drömmen är att någon utvecklar en LED som ger UV-C , kortvåg. Båda led i en kombo så visar sig all fluorescens i mineralerna. Denna sida är mycket komplett om just UV och mineraler. https://www.naturesrainbows.com/

Se här hur olika UV ljus faller ut på svenskt mineral: http://www.geonord.org/vags/sv_fluor.shtml

gangsing finne

Visade upp bitarna till en känd guldsmed i oulu.han är guldvaskare själv.rubriken, var vad har jag hittat .svaret är korund.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 08 Mars, 2019, 11:31:35
Visade upp bitarna till en känd guldsmed i oulu.han är guldvaskare själv.rubriken, var vad har jag hittat .svaret är korund.

Anade det ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Det var intressant, ingen av de korunder jag har hittat i Lemmenjoki hade någon fluorescens alls under min lampa. Har dock bara provat ena "lysröret", om det nu är kortvåg eller vad det är, har ett till med den andra våglängden. Spännande!

Ett annat mineral jag tänkte på annars var tungsten/wolfram som kan ge både blått och rödaktigt sken beroende på våglängd av UV, med orangeaktigt utseende i dagsljus.

Grävmaskinisten

Långvåg överst i bild, kortvåg underst i bild.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Citat från: Osmiridium skrivet 08 Mars, 2019, 13:38:13
Det var intressant, ingen av de korunder jag har hittat i Lemmenjoki hade någon fluorescens alls under min lampa. Har dock bara provat ena "lysröret", om det nu är kortvåg eller vad det är, har ett till med den andra våglängden. Spännande!

Ett annat mineral jag tänkte på annars var tungsten/wolfram som kan ge både blått och rödaktigt sken beroende på våglängd av UV, med orangeaktigt utseende i dagsljus.

Vad jag förstått så ger rubin korund flourens .
Kanske du bör skaffa en billig ficklampa som jag har  8) ^-
^ .kostade 19.90 eur .kollade vad i sverige= 156 kr

Kom på nyss att jag kan skicka en bit till dig👊 ;D .så får du testa

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 08 Mars, 2019, 21:29:41
Citat från: Osmiridium skrivet 08 Mars, 2019, 13:38:13

Vad jag förstått så ger rubin korund flourens .
Kanske du bör skaffa en billig ficklampa som jag har  8) ^-
^ .kostade 19.90 eur .kollade vad i sverige= 156 kr

Kom på nyss att jag kan skicka en bit till dig👊 ;D .så får du testa

Rubin, korund i olika ljus:
https://www.naturesrainbows.com/single-post/2017/06/15/Fluorescent-Ruby-Chunky-Gal-Mountain-Clay-County-North-Carolina

Lennart Borg i Falun säljer en erkänt bra lampa med filter, Convoy S2+. lennartbfalun@hotmail.com  Med ZWB2 filter försvinner ca 85% av det synliga ljuset. Ger 365 nm LW. 

https://www.naturesrainbows.com/single-post/2017/03/01/365nm-Flashlight-Torch-The-Most-Significant-Innovation-in-UV-Mineral-Lights-in-Years

gangsing finne

Osridium ,kan du lägga ut bilder på korunden?.

Tog ett screenshot från johanssons länk.
Den vänstra stenen på bilden är precis lika som mina korunder i dagsljus.