Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Benstöd till Eldorado vaskränna?

Startat av Björn, 04 Mars, 2009, 14:15:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Björn

Då jag varit ute för att rännan inte vill ligga kvar, förändra läget och liknande så ville jag villa ha ett par varierbara stativ att läsa fast i minst bakändan.

Med höj- och sänkbara ben i bakkanten blir det dessutom lätt att justera vattenflödet. Framtill verkar det kanske lite onödigt då rännan oftast har ett skapligt underlag. Kanske billigt att få en aluminiumplåt bockad men sedan skall ju det sättas dit hylsor för benen och låsanordning. Är det någon med tips här? Tänker kolla profiler snart.

johanssonsan

Eucitzen

Ta en bredare planka över, lägg på sten. Det bör hålla den på plats. :lol:
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Björn

johanssonsan, nej, för klumpigt. Skall få plats på MC'n ihop med allt det övriga.

Eucitzen, nej, jag vill ha stöd mot botten, inte att behöva bygga upp med en massa sten.

Benen skall ge stöd mot en mycket ojämn botten, benen är tänka att vara lika långa som ränna, 1,20 meter. Då får dom plats inuti under transport.

Har man väl riggat upp en första "mur" av sten, och kanske dämma mera vid sidorna,  att vila inloppet på, då kan ju det nedanför vara betydligt djupare. Kanande ränna har jag redan tröttnat på.

Kimberlite

Klammerhalvor till hydraulik/pneumatik-rör finns både i plast o aluminium.
Kan även göras av plastbit, borra några hål o slitsa ena sidan.

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

Björn

Tack, trevlig lösning. Hade bara ett yttre rör med ett tvärsgående hål och ett antal hål i benen  för en sprint, i tanken. Sprinten fastsatt i en kedja. Med din typ av lösning slipper man att borra en massa hål och kan lättare justera höjd. Gäller bara att inte glömma stjärnskruvmejsel.

Kimberlite

Björn :shock:     du kör ju cyckel. Under sadlen eller i luftburken ska det ligga en liten verktygsväska med det mesta du kan tänkas behöva :!:
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

Björn

Jo, det är sant, halva MC'n består av stjärnskruv :-)
Problemet kan ju bli att man tappar mejseln medans man är på djupt vatten. Får väl sätta kedjan i den i stället.

johanssonsan

Björn - tillsätt MC så är du igång...

Björn

Haha, den var häftig. Visst, med en lutning, stillastående, i ett par grader så lär väl rubbet, inkl. mig ligga stadigt på marken  8-)
Får nog börja spara till en ATV (4-hjuling) i stället...

Kimberlite

Citat från: "johanssonsan"Björn - tillsätt MC så är du igång...

Den är ju nästan perfekt, flytta pumpen till framsidan så man får jämvikt och du får en s.k. magpump  ;)  Mycket praktisk vid kallsupar och efter träffar runt lägerelden :lol:

Björn

Hum, accosiationerna flödar fritt  ;)  - Tja, det kunde ju gett bättre balans. Synd att man inte får använda släpkärra, nog omöjligt att rega cykeln för det. Det är en scooter på 150cc. Dessutom lär det ta tid att ta sig fram. Nä, får nog hålla mig till mindre avancerad utrustning. Visserligen har jag tillgång till bil men det blir oftare längre bitar att släpa på utrustning.

Kimberlite

Citat från: "Björn"Hum, accosiationerna flödar fritt  ;)  - Tja, det kunde ju gett bättre balans. Synd att man inte får använda släpkärra, nog omöjligt att rega cykeln för det. Det är en scooter på 150cc.

Visst får du ha släp till mc men den blir kanske inte så stor, det hänger på vikten  8-)
http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2817