Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Isälvsavlagring/grusås

Startat av soundfan, 14 Februari, 2018, 15:17:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

soundfan

Kör grävmaskin till vardags och gräver just nu i en grusås.
Hittar lite intressanta stenar här och där. Är nybörjare på detta så vad som är intressant lär väl ändra sig allteftersom man lär sig tyda marken.

Höjden på synliga delen åsen är mellan 10 och 12m.
Bilderna är tagna från sida av åsen. Från toppen och ca 4m ner.
Längst ner där åsen planar ut är det minst 6m djupt med "rödsand" fraktion 2-8, har inte grävt djupare än.

Lappen

Ser ju intressant ut :-) bara ta några test pannor från de olika lagren så ser du ju om och vart guldet ligger :-)

Lappen

jag skulle då pröva i det som ligger rätt långt ner det mörka röd aktiva vart du har mycket rundade sten/grus

GuldUgglan

Om du har lite koll på testpannorna så hittar du säkert ett lager som innehåller mer svartsand och tungt material än de andra lagren.
Så där i närheten bör det mesta guldet finnas teoretiskt.
Behöver inte nödvändigtvis alltid vara djupast ner...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

soundfan

Tog lite prover idag på varje meter. Räcker nog över helgen....
Beställde en ränna från guldström idag, blir ju en del även om jag plockar ur större sten. Om Posten sköter sig kommer den imorgon.
!Edit.  Ledsen att bilderna ramlade på sidan... såg det först när det redan var postat.

Peter Lindholm

Hur gick det med vaskningen? kamma du något korn

soundfan

Har bara hunnit med två byttor sen kom det massa jobb emellan. Inget i vaskningen men några intressanta stenar jag ska ta itu med vid tillfälle.