Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Student i Tellus 1 - geologi?

Startat av Babette, 10 Juli, 2018, 06:53:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Babette

Hej!

Finns det någon som läser Tellus 1 - geologi just nu?
Jag läser kursen under sommarterminen 2018 och det vore snyggt att hitta någon jag kan bolla med.

prospectorgadget

Välkommen Babette!
Intressant! Jag hade själv gärna läst det om jag haft tid och ro för skolbänken :)

Det finns duktigt folk här så det går att bolla saker om du vill.

Kursplanen för de som är intresserade
https://sisu.it.su.se/pdf_creator/26753/34238

Babette

Kursen är mycket intressant och inte för svår för mig som har läst en del kemi och biologi och som har varit med några år här på jorden.
Men den är jätte intensiv. Och jag vill hinna med hela kursen under sommarterminen (till hösten är jag upptagen).

Det som är svårast för mig är att känna igen förhållanden eller bergarter, mineraler etceter på foton (kort) som presenteras och som ska tolkas.
Och så gick jag i skolan under en tid där det var viktigt att kunna saker utan att leta fram allt på nätet.
Idag ser tentamen-frågor helt annorlunda ut. Dvs. man ska framförallt använda det man har lärt sig eller har slagit upp någonstans. Jag tycker kursen är mycket bra. Och kurslitteraturen är också superb.

Eucitzen

Citat från: Babette skrivet 12 Juli, 2018, 19:10:40
Kursen är mycket intressant och inte för svår för mig som har läst en del kemi och biologi och som har varit med några år här på jorden.
Men den är jätte intensiv. Och jag vill hinna med hela kursen under sommarterminen (till hösten är jag upptagen).

Det som är svårast för mig är att känna igen förhållanden eller bergarter, mineraler etceter på foton (kort) som presenteras och som ska tolkas.
Och så gick jag i skolan under en tid där det var viktigt att kunna saker utan att leta fram allt på nätet.
Idag ser tentamen-frågor helt annorlunda ut. Dvs. man ska framförallt använda det man har lärt sig eller har slagit upp någonstans. Jag tycker kursen är mycket bra. Och kurslitteraturen är också superb.

Det ska finnas en geologi tråd med just bilder;  geologi: Bilder.
Ja, något åt det hållet. Kolla in den, kanske öva dig lite? :)

Med bergarter; kolla även in vår guldwiki. Kanske är litteraturen du har bättre, men det är värt ett försök!

I övrigt är du välkommen att bolla idéer med oss på forumet. Vi har några, inklusive mig, som kan åtminstone lite geologi. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Babette

ada72

Hej Babette!

Vad kul, jag läser också Tellus 1 nu.
Bollar gärna lite frågor med dig!

Babette

Hej Ada72!

Vad kul!

Hur långt har du kommit? Har du redan skrivit den första inlämningsuppgiften?
Jag är klar med 11 tentor ( inkl. jordbävningar) och har första examen 20/21 juli.

ada72

Hej! Tänkte också skriva tentan 20-21/7. Har gjort klart alla onlinetentor.

Men inlämningsuppgift? Har inte sett något om någon inlämningsuppgift??? Var hittar du info om det?

Babette

Hej!
Med inlämningsuppgift menar jag provet 20/21 juli. Jag läste någonstans att det handlar om en uppsats bl a.

guest3267

Vad kul att ni också läser kursen!  :)