Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mineralisering i gnejs?

Startat av Mattias Cederwall, 18 Maj, 2018, 09:40:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mattias Cederwall

Eller ser det här ut som något annat?

Tidigare har jag ju postat bilder på stenar på vad jag tror är kvarts, diabas, kalksten och kvartsit.

Har tidigare läst att gnejs vanligen inte är guldförande.
Men hur är det med andra mineral?

Eller kan detta vara grovkornig kvartsit möjligen?

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Mattias Cederwall

Hehe, kanske var lite otydlig minst sagt. Jo, nog är det någon form av -kis alltid.
Det jag undrade över är om det är gnejs som det sitter i och om det är vanligt att t.ex. kopparkis återfinns i den typen av bergart medan man sällan hittar guld i den.   :P

maxibazze (Max)

Hej, guld kan absolut finnas i gnejs, helt beroende på vilket tryck/temperaturförhållande (facies) som har rått.
Vid metamorfos migrerar fluider upp genom bergarten som bär med sig lösta joner, så vid tillräckligt hög metamorfos så kan man förvänta sig att bergarten är fattig på t.ex guld. Medan bergarter utsatta för lägre tryck/temperatur, högre upp i jordskorpan, kan koncentrera de joner som de underliggande bergarterna tappade.

Jag hade kollat på berggrundskartan för ditt område och tagit reda på vilket facies som gnejsen har. Grönskifferfacies sägs vara lämpligt för guld bl.a. Men angående svavel- eller kopparkis så känns det ganska vanligt oavsett, så länge någon typ av sprickbildning har skett.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Jag tänker mig att du ställer fel fråga:
CitatHar tidigare läst att gnejs vanligen inte är guldförande.
Men hur är det med andra mineral?

Istället borde frågan vara:
CitatÄr denna sten mineraliserad?

Svårt att beskriva hur jag tänker; mer åt hållet att du inte behöver spekulera teoretiskt om det du håller i handen.
Är den mineraliserad så är den, liksom. Teorin behöver inte tillföras fören något senare.
I alla fall tills du själv förstår teorin bra nog att det blir en ledstjärna i sig.
Kanske lite mer pragmatiskt?

Oavsett det, går ej avgöra om det är gnejs. Ser ut som en granitoid vid första ögonkastet.
Är den bandad?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Mattias Cederwall

Japp, 2 barn på under 2 år, rivningsprojekt utomhus och bara hälften av tjänsterna i min gruppering är tillsatta... Så rätt trött i skallen  :P

Inte bandad för 5 öre.
Tack för bra tankar och tips.

Tror den egentliga frågan skulle va "Är det bortkastad tid att leta efter guld i området där jag fann de här stenarna, med tanke på bergarten, trots att det finns tydliga tecken på mineralisering?"  ;D

GuldUgglan

Guld skulle väl mycket väl kunna finnas i den bergarten.
Att det finns kopparkis, pyrit och liknande är väl bara större anledning och tycka det är intressant.

Fast guldet man vaskar kan ju finnas varsomhelst då gruset ofta flyttat sig rätt lång väg.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 19 Maj, 2018, 16:53:03
Japp, 2 barn på under 2 år, rivningsprojekt utomhus och bara hälften av tjänsterna i min gruppering är tillsatta... Så rätt trött i skallen  :P

Inte bandad för 5 öre.
Tack för bra tankar och tips.

Tror den egentliga frågan skulle va "Är det bortkastad tid att leta efter guld i området där jag fann de här stenarna, med tanke på bergarten, trots att det finns tydliga tecken på mineralisering?"  ;D

Ej bandad, ej gnejs.

Eftersom den är mineraliserad är det intressant - oavsett bergart..
Även tecken på mineralisering värnar för en extra titt. ;)

Mattias Cederwall

Och bara för ämnets skull så postar jag en bild på en sten som jag hittade kanske 12-15 meter ifrån de i originalposten, och som faktiskt är bandad och har tydliga pyritkristaller :)

Eucitzen

Gnejs är en bandad/veckad granit. Detta ser mer ut som kvarts i mitt tycke; fältspat saknas.

Mattias Cederwall

Man lär sig något nytt varenda dag :)

Nej, inget rött eller rosa alls i stenarna så är nog som du säger.  :P