Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bäck med rundade stenar

Startat av Granaten, 04 April, 2018, 23:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Granaten

Hittat en bäck med mycket rundade stenar i.
Vaskade en panna och hittade inte något guld,
hade bara en skopa med mig, tänkte jag skulle
gräva lite djupare någon annan dag.
Någon som har några tips? ,första gången jag
hittar en bäck med så mycket rundade stenar.


maxibazze (Max)

Eftersom bäcken själv inte verkar ha hög energi så kan det vara så att bäcken helt enkelt skär isälvssediment, ta en titt på kartvisaren https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

RoXXoR

Gräv djupare .. o sen lite till .. när du slår i berggrunden eller om du redan hittat guld på vägen så är du på rätt väg ..

Granaten

#3
Ja det är så att bäcken går igenom isälvsmaterial och den är oftast rätt så djup
runt en meter, men på några ställen ser det ut som stenarna har stannat.
Så jag hittade ett område jämte strömmen där det verkar vara ett lågtrycks-
område och i pannan hittade jag mycket tunga material, men som sagt, jag
grävde ju bara knappt 40 cm.
Får väl ta spettet och kolla djupet lite.
Området där jag grävde ligger längst upp till vänster i bilden.

HANNU

Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Granaten

#5
Har jag tur så är det högst 1-3 meter.
Enligt jorddjupskartan verkar det så.
Ska kolla lite närmre på det imorgon.
Ca 100 meter bort ligger det en moränkulle med grus och stenar
uppe på toppen, kanske skulle gräva lite i den också.

RoXXoR

Jorddjupskarta/berggrund är guld^ värt att undersöka innan man ger sig ut, iaf om man letar efter riktigt gammalt guld. Letar man efter guldåder kanske inte lika viktigt.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

#8
Citat från: gangsing finne skrivet 05 April, 2018, 21:15:46
Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
Har låvat att hålla struten.
Under åtta års undersökning hittades inte ens 200 gram guld som dock låg högre upp.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: HANNU skrivet 06 April, 2018, 06:32:26
Citat från: gangsing finne skrivet 05 April, 2018, 21:15:46
Citat från: HANNU skrivet 05 April, 2018, 19:15:05
Gjorde nys översättning av en rapport till myndigheten i Finland om en bäck som undersöktes på åttiotalet. Hur djupt det är värt att försöka gräva. I det här fallet så gjord inmutningsägaren ett seriöst försök. När han började komma ner till djupet, såg han runda stenar som vägde några ton, och dom hade staplat sig på varandra längre ner vad han orkade undersöka. Bäcken ligger i djupt dal som då visade sig att vara bottenlös.
Visserligen har det varit flera istider och alla dom har lagt sitt lager i bäcken, men i det här fallet var det nästan inget guld som kom fram.
Tänker bara att om man skulle haft möjligheten att komma ända ner till botten under dessa stora bumlingar så...

Va spännande.....var detta i lemmenjoki?
Har låvat att hålla struten.
Under åtta års undersökning hittades inte ens 200 gram guld som dock låg högre upp.

Av just den personen, hittades desto mer av andra i andra omgångar. Mer info kommer sen ;)

iller

Hannu, tror du gjort ett mindre fel i översättningen också, första meningen ska vara under 8 sommar månader. I alla fall enligt google translate, låter mer rimligt också :P

HANNU

 
Citat från: iller skrivet 06 April, 2018, 13:36:42
Hannu, tror du gjort ett mindre fel i översättningen också, första meningen ska vara under 8 sommar månader. I alla fall enligt google translate, låter mer rimligt också :P
Kan hända att jag missat det, och andra sidan så är det oftast bara sommarmånader man gräver.
:))
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Granaten

Hej
Har nu kommit ner till ca 85 cm djup i bäcken och nu börjar det bli större
stenar, kanske ett hårt lager med grus under dessa stenar, vad tror ni?
Hälften svartsand(en matsked) i koncentratet från en panna.
Trodde jag såg några pyttemikro, isåfall försvann de när jag tog med
mig koncentratet hem.
Får ta med mig spettet nästa gång.
Nu skulle man haft en dredge...
Nån som har tips på hur man tar upp gruset ur djupa hål i vattendrag
utan att tappa så mycket?

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod