Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Platinamjöl/nuggets

Startat av gangsing finne, 07 Januari, 2018, 16:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Inget platina, mest järn mm?
Tror det är relativt vanlig representativt prov på svartsand.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Kan tillägga att i ett av resultaten fanns lite platina 0.012% och pd 0.001%.
Men vad säger du guldugglan om Re resultatet?
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 17 Januari, 2018, 19:11:29
Kan tillägga att i ett av resultaten fanns lite platina 0.012% och pd 0.001%.
Men vad säger du guldugglan om Re resultatet?

Missade det.. jag har dålig koll på rhenium. Det är ju inte så vanligt.
Kan ju vara intressant.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

gangsing finne

Jag tycker rhenium är intressant :)).
Kan någon svara på vad rhenium kostar i gram?.är det mer värt än guldet? .vad jag förstår så är rhenium tyngre guldet?

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 17 Januari, 2018, 20:36:21
Jag tycker rhenium är intressant :)).
Kan någon svara på vad rhenium kostar i gram?.är det mer värt än guldet? .vad jag förstår så är rhenium tyngre guldet?
renium Re 21,03
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Det som är konstigt tycker jag är att det inte fanns Re i dammet/finsanden.bara småstenarna/nuggetena .

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 17 Januari, 2018, 20:44:10
Det som är konstigt tycker jag är att det inte fanns Re i dammet/finsanden.bara småstenarna/nuggetena .

Det är så det blir den sk. Nugget effekten. Därför t.ex SGUs provtagningar på guld alltid sållat bort det lite grövre och sen kollar man vad det finkorniga innehåller. Annars blir det lätt ett missvisande resultat. Med halterna alltså.

gangsing finne

Citat från: GuldUgglan skrivet 18 Januari, 2018, 05:38:39
Citat från: gangsing finne skrivet 17 Januari, 2018, 20:44:10

Det är så det blir den sk. Nugget effekten. Därför t.ex SGUs provtagningar på guld alltid sållat bort det lite grövre och sen kollar man vad det finkorniga innehåller. Annars blir det lätt ett missvisande resultat. Med halterna alltså.

Tack för infon.
Jag tänker såhär .siktar koncentratet som vanligt efter en dags grävning.lägger undan alla svarta nuggets som fastnat i sikten .det brukar bli en halv kaffekopp.efter säsongen har man kanske en 10 liter .
Sedan malar jag ner det med cementblandaren.
Efter att det har blivit sand så kan jag ränna med "magnetitrännan" ,den är tyngre än guldet .platina fanns inte i nuggetena så det som blir kvar torde bli rhenium ?

Vad säger du guldugglan och ni andra om denna idé?

gangsing finne

Citat från: Adde Stensfors skrivet 18 Januari, 2018, 12:07:59
Nej, riktigt så enkelt är det inte, det är troligtvis ett mineral som innehåller rhenium, inte ren rhenium i metallisk form. Jag skulle uppskatta om du ändå kunde skicka ca 100 gr till 5mig..

:D 
Det är säkert som du säger .har skicka epost till en snille på gtk.kollar om det nappar .han har möjlighet att göra labbprover för noggrannare analys.

gangsing finne

Kollade lite priser på rhenium .....hur räknar man ut vad det ligger på i gram?

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 18 Januari, 2018, 17:43:03
Kollade lite priser på rhenium .....hur räknar man ut vad det ligger på i gram?

1 troy ounce är ungefär 31 gram.
1 pound är ungefär 454 gram

Adde Stensfors

Ett pund rhenium , 1290$ ung. som en oz guld.i denna sekund är det 24,1519824 svenska kronor per gram, cirka

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 18 Januari, 2018, 12:26:38
Citat från: Adde Stensfors skrivet 18 Januari, 2018, 12:07:59
Nej, riktigt så enkelt är det inte, det är troligtvis ett mineral som innehåller rhenium, inte ren rhenium i metallisk form. Jag skulle uppskatta om du ändå kunde skicka ca 100 gr till 5mig..

:D 
Det är säkert som du säger .har skicka epost till en snille på gtk.kollar om det nappar .han har möjlighet att göra labbprover för noggrannare analys.

Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att du är intresserad av just rhenium?