Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Är detta guld i vaskpannan?

Startat av Granaten, 20 November, 2017, 21:30:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

En liten ränna för att koncentrera det igen är inte en så dum idé. Det brukar jag göra.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Granaten

Hej igen
Körde 10 liter i m/68 i närheten av där jag tog sandjorden
Hittade ett micro, så då tänkte jag att jag gräver djupare
Det blev väl ca 60 cm men jag kom inte ner till någon
hård botten
Så det blir väl till o gräva en större grop så jag kan stå i
den.
Vad skulle ni göra?

HANNU

Skulle göra som du, gräva djupare. Men glöm inte att återställa gropen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Citat från: vedboden skrivet 19 December, 2017, 19:27:29
hej kul att du hittar lite guld. Men om du vill gräva guld på  riktigt med guld i varje panna. åk upp till finland i sommar.
lovar att det blir ett bra äventyr. pelle vedboden  med 20 somrar i finska lappland. du är välkommen upp till mig eller ngn annan inmutning.  för guld finns det däruppe. mvh pelle vedboden goldclaime straxt norr om tankavaara

Det där tycker jag är riktigt dålig stil.
Du borde applådera killen för att prospektera på riktigt - i vad jag förmodar är Sverige - inte marknadsföra resor till Finland.

Magnetit

Citat från: Granaten skrivet 19 December, 2017, 17:02:07
Hej igen
hård botten
den.
Vad skulle ni göra?
Jäklar vad jag skulle gräva 😉👌. Kostar bara på ryggkontot 😥😅. Bättre att kolla vad som finns där nere än att fundera på det tycker jag
En sak som jag själv kanske borde bli duktigare och kanske är ett bra tips är att ta en provpanna lite då och då👌.
Har grävt många djupa gropar med noll guld i 😓, Men då gräver tydligen jag ofta på helt fel ställe ✌. Nu har ju du hittat lite och det är ju alltid ett bra tecken på ett fint ställe
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 19 December, 2017, 21:19:28
Citat från: vedboden skrivet 19 December, 2017, 19:27:29
hej kul att du hittar lite guld. Men om du vill gräva guld på  riktigt med guld i varje panna. åk upp till finland i sommar.
lovar att det blir ett bra äventyr. pelle vedboden  med 20 somrar i finska lappland. du är välkommen upp till mig eller ngn annan inmutning.  för guld finns det däruppe. mvh pelle vedboden goldclaime straxt norr om tankavaara

Det där tycker jag är riktigt dålig stil.
Du borde applådera killen för att prospektera på riktigt - i vad jag förmodar är Sverige - inte marknadsföra resor till Finland.

Det där var riktigt bra skrivet. Det bästa på länge på det här forumet.

Prospektering där man verkligen söker nya guldförekomster är ju jäkligt viktigt och trevligt för den delen. Guldvaskning ska fan inte enbart gå ut på att hitta så mycket guld som möjligt. Fel att värdesätta vaskningen med antal gram.. Var skulle vi stå idag utan prospektering? Alla skulle stå och gräva i samma grop där man en gång i tiden råkat hitta guld. Är ju inget som för guldvaskningen framåt.

Nää fram för mer prospektering. Inte så noga att man hittar det stora fyndet varje dag. Man kan glädjas åt de små godbitarna istället. Det guldet man vaskar fram på en dag i finland är ändå inte de mängderna att det är något högre värde i pengar räknat.

Däremot kan man tjäna storkovan om man råkar hitta en tidigare okänd fyndighet...

Det är ju faktiskt så det är.. och jag lovar att de bästa äventyren gör man oftast ute i okända ödemarker
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Granaten

Hej igen
Ja det är i Sverige jag bor o på ett ställe det inte ska finnas
så värst mycket guld så det är mycket kul att hitta några
micro, men visst hoppas man på det stora fyndet.
Jag tog 20 liter i hålet när jag grävde mig neråt o ska
vaska koncentratet imorgon, hoppas på mer än ett micro

Granaten

Hej igen
Kunde inte sluta vaska så jag tog lite koncentrat från
3-4 liter sandgrus på samma ställe fast mycket mera
stenar i.
O vad skådar mitt öga, fullt av små pyttekorn

Granaten

Granaten

Hej igen
Nu börjar jag bli lite nervös
För nu visar sig guldet o det är många
korn
Kanske jätte jackpotten

Eucitzen

Citat från: Magnetit skrivet 19 December, 2017, 21:47:32
Citat från: Granaten skrivet 19 December, 2017, 17:02:07
Hej igen
hård botten
den.
Vad skulle ni göra?
Jäklar vad jag skulle gräva 😉👌. Kostar bara på ryggkontot 😥😅. Bättre att kolla vad som finns där nere än att fundera på det tycker jag
En sak som jag själv kanske borde bli duktigare och kanske är ett bra tips är att ta en provpanna lite då och då👌.
Har grävt många djupa gropar med noll guld i 😓, Men då gräver tydligen jag ofta på helt fel ställe ✌. Nu har ju du hittat lite och det är ju alltid ett bra tecken på ett fint ställe

Provta med vaskpannan emellanåt, helst även innan du sätter upp rännan någonvart. Helt klart ett gott råd.

Granaten

Hej igen
Nu fortsatte jag med gruset med stenarna i, mycket mera
rundade stenar när jag koncentrerade 30 liter.
Nu ska jag vaska en skopa o se vad det finns.
Hoppas på tur.
Här är en bild på guldet igår

Granaten

Hej
Dags för finvaskning