Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Google är sämst…

Startat av Bengan, 19 Juli, 2013, 18:20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bengan

Google är sämst...

Apropå et tidigare inlägg här på forumet google och google mapmaker är inget vidare för en guldgrävare jämfört med vad jag nu skall beskriva för er. Tittar man på google kartor och flygbilder så bygger de i de flesta fall på kart och fotomaterial som är några år gammalt, detta ser man oftast på hyggen och annat. Det kan tyckas svårt och nära intill omöjligt att få tag i aktuellt kart och flygbildsmaterial till sina prospekteringar.

Men går man in på riksantikvarieämbetet hemsida och under rubriken fornsök så öppnar sig en riktig kart och flygbildsskatt för oss guldletare. Så skriv in följande direktlänk så får du se: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Se bild: raa1

Det behövs dock lite hanledning för att förstå hemsidan, därför ska jag här ge dig en kortfattad sådan så du hittar rätt. När du gått in med ovanstående länk så kommer du till fornsök sidan och det första du ska göra är att klicka på kartinställningar. Då får du upp en list till höger som ger dig ett antal val. Zooma sedan till nivå 7 på reglaget till vänster i bild. Du får då upp en bild där alla fornminnen i ditt område visas och all den informationen ska du välja bort i detta läge genom att kryssa ur valen som gäller fornminnen i den högra listen. Detta gör sidan mycket snabbare.

Du har nu en karta som är ren från övrig information och nu kommer det magiska genom att du kryssar i SGU grus och morän i kartlagerlisten till höger. Vips ser du alla isälvsavlagringar i ditt område och zoomar du ut lite så syns det ännu tydligare.

Se bild: raa2

Leta nu rätt på ditt område och zooma ner till exempelvis nivå 10 och kryssa därefter i ortofoto i listen till höger. Du får nu en flygbild som slår det mesta du hittills sett du kan nu välja in lager om fornminnen och naturskyddade områden så du kan vara säker att du inte gräver någonstans där du ej ska vara. 

Den stora fördelen med riksantikvarieämbetets hemsida är den att allt kart och flygbildmaterial är det senaste som Lantmäteriet producerat, så även info om naturvård och fornminnen är den som för närvarande gäller. Bättre kartmaterial går ej att få och det är dessutom gratis, så Google är sämst....

Ockelbo

Den sidan finns det mycket intressant på men en stor nackdel är att den är så infernaliskt slö.
Kan hända att det bara är för mig och mina datorer den är trög men tankar hamnar hos något 14400 modem :D
Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

Nordin

Oj jäklar, jag måste säga att jag är imponerad över de flygfoton som finns i mitt område. Tummen upp!

evabenke

Den som gräver får se.

Andreas Andersson

Stort tack för det tipset. Skitkul att läsa
Aurum in venis

Nugget

Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Eucitzen

Tackar!

Har själv använt fornsök förr men aldrig funderat på flygfoton eller annat därifrån.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

fiskarensvän

Bara för mig det inte fungerar? Sidan står bara o laddar i evigheter. Medans andra sidor fungerar :(

erland82

Testa med en annan webbläsare till att börja med. Kan vara den som strular kanske.

Nordin

Citat från: fiskarensvän skrivet 25 Juli, 2013, 13:09:16
Bara för mig det inte fungerar? Sidan står bara o laddar i evigheter. Medans andra sidor fungerar :(

Hade problem med sidan igårkväll och tidigare idag också så kan ha varit sidan som var nere just då eller liknande.

Finns en bra sida att kontrollera sånt faktiskt.

http://www.downforeveryoneorjustme.com/

Skriv in länken i rutan och tryck enter, visas ganska omgående ifall den är nere eller ifall felet ligger hos en själv :)

iller

Vad är det för skillnad på ljuslila och mörklila?

Gruvfogden

Skillnaden är att ljuslila är ljusare än mörklila. Visste du inte det;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 30 Juli, 2013, 15:21:12
Skillnaden är att ljuslila är ljusare än mörklila. Visste du inte det;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

...

http://www.quickmeme.com/meme/3vcbc3/

:P