Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hematit troligen, eller hur?

Startat av Mattias Cederwall, 20 Augusti, 2017, 20:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mattias Cederwall

Hej!

Tog hjulingen till ett nytt ställe idag och såg massa spår av oxidering på berget.
Har tidigare hittat en massa kopparkis+svavelkis ett par km från detta ställe men det här ser annorlunda ut.

Hjärnan säger hematit, hjärtat hoppas på guld. Vad tror ni?  ;)

gangsing finne

Ser ut som guld.har du möjlighet o kapa stenen med rondell ?.man måste andvända vatten och diamant sågblad .då tänjs guldet i stenen så man ser bättre.bra sten tycker jag .rätt typisk stentyp där guld finns.
vaska stället först innan du gräver

Mattias Cederwall

Det är så mikroskopiskt litet så skulle va svårt, stenen är runt 15 cm bred men den där lilla saken är max 5 mm lång och ~3 mm bred.
Kul däremot att någon mer erfaren än jag ser va mitt hjärta gör.

Ska försöka komma dit och hitta något större exempel innan jakten börjar. :D

Eucitzen

Hematit har ju ingen som helst likhet med guld.
Det röd-aktiga är möjligen mycket finfördelad hematit, annars är den oftast metalliskt grå-aktig.

Risken att mista den för guld skulle man tycka vara ytterst liten?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Mattias Cederwall

Citat från: Eucitzen skrivet 20 Augusti, 2017, 22:40:53
Hematit har ju ingen som helst likhet med guld.
Det röd-aktiga är möjligen mycket finfördelad hematit, annars är den oftast metalliskt grå-aktig.

Risken att mista den för guld skulle man tycka vara ytterst liten?

Jag vet inte som sagt. Men googlat massa och även om hamtiten är röd så har jag läst om att det har misstagits för guld. Bilderna nedan är exempel där beskrivningen innehåller hematite men inte "guld".

Antog att det var någon form av oxidering kombinerat med vinkel men vet inte som sagt och då är det lika bäst att fråga tänkte jag 😊

BASSO

Bygg en enkel kross om du inte redan har en. Rosta eventuellt stenen först, krossa och vaska så slipper du fundera resten av livet om det var guld i stenen :D
Tycker mig se lite gul tendens runt om den synliga fläcken.
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

gangsing finne

#6
Mitt tips.Leta fler sådana stenar .tillägger :sådana stenar som du visade överst i tråden.ä (kvarts stentyp)
vaska stället först innan du gräver

Eucitzen

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 21 Augusti, 2017, 05:37:38
Citat från: Eucitzen skrivet 20 Augusti, 2017, 22:40:53
Hematit har ju ingen som helst likhet med guld.
Det röd-aktiga är möjligen mycket finfördelad hematit, annars är den oftast metalliskt grå-aktig.

Risken att mista den för guld skulle man tycka vara ytterst liten?

Jag vet inte som sagt. Men googlat massa och även om hamtiten är röd så har jag läst om att det har misstagits för guld. Bilderna nedan är exempel där beskrivningen innehåller hematite men inte "guld".

Antog att det var någon form av oxidering kombinerat med vinkel men vet inte som sagt och då är det lika bäst att fråga tänkte jag 😊

Ja, det är bilder på hematit. 2 av dom visar hematit som beläggning, vilket inte är den genomsnittliga hematiten du hittar ute i skogen. Utan många bilder du ser är mer stuffer från mineralsamlare.
Sådana stuffer är ofta mer estetiska än den du hittar i skogen.

Se bilden nedan. Det liknar till färgen mer den genomsnittliga hematit du finner i skogen.

[mmg]1042[/mmg]
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Först av allt..
Väldigt svårt att avgöra på bilder, men här är vad jag tror.

De översta bilderna liknar mjölkkvarts med en del oxiderade orenheter. (det röda).
Finns mörka inslag av biotit och kanske magnetit ( testa med magnet) kan eventuellt vara inslag av hematit.

Det som liknar guld på den mycket otydliga bilden verkar ha lite regnbågsskimmer vilket kan tyda på antingen genomlyst glimmer eller att det är pyrit eller kopparkis om det har metallyster.

Stuffer av den typen kan mycket väl innehålla guld så att krossa och vaska är nog ingen dum idé.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Mattias Cederwall

#9
Jo, precis va jag och hade på känn Guldugglan, att det är någon infattning som tack vare formen på kvartsen skapat ngn typ av spektra.

Det är sjukt mycket biotit men inget som är magnetiskt alls, tog ett råd, vet inte om det rent av var du som gav mig det, fäste en supermagnet i en tråd för att lättare se om den påverkades.

Handhållet kina-mikroskop och det verkar som att innandömet rör sig när man trycker på kortknappen bak på den tyvärr :P
Har ett bättre på väg men eftersom det är första gången som det varit så gult trots mörkt i rummet och minimal vit LED-belysning så ville jag ändå posta den. :)

Har en panna och en liten sore thumb på väg så det lär visa sig under Västerbottenvintern  ^-^

Edit: Eller det kan även va detta på bilderna. "Hematoid quartz"

Mattias Cederwall

En sak är då klar, jag ska då aldrig bli fotograf iaf. Skakig på hand som om jag skulle missbruka något. :P

Nya mikroskopet var bättre men det verkar anpassa färgerna lite fel när det kalibrerar om när ljussättningen förändras. Men iaf.


Mattias Cederwall

Samma kamera och ljussättning och på vad jag tror är svavelkis och möjligen kopparkis som jag hittat tidigare. Är det en synvilla så är det iaf en bra en, behövs lite hopp för att orka med mörkret i 6-7 månader så jag klagar då inte. ;D

Mattias Cederwall

#12
Bombar min egen tråd här men den här gången hoppas jag att jag blir ursäktad.
Kollade på en av stenarna som jag hade med mig hem från stället som första posten handlar om. Jag trodde inte mycket om den men till min förvåning hittade jag detta.
2 av bilderna är någon form av kattguld på samma sten, men har jag rätt att hoppas att de andra två är något helt annat ? :D

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod