Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad är det för stenar/mineraler?

Startat av Johan Andersson, 26 Juni, 2017, 16:58:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Johan Andersson

Johan Andersson

Eucitzen

#1 är nog en sten med små bergskristaller, skulle jag tro.
#2 är en granit eller något närbesläktat.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Johan Andersson

Den övre är spröd som en sandsten men glänser väldigt mycket. hittade den på tomten när jag grävde

Den undre är granitliknande väldigt spröd och går att plocka isär med händerna. Med inslag av vad jag tror är bergskristal/kvarts men sen är det dom svarta fläckar som är lite glänsande i brott ytan som jag är mest nyfiken på

GuldUgglan

Det är lite svårt att tyda på bilderna men googla på biotit så ser du om det verkar stämma med det mörka mineralet du har.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Citat från: Johan Andersson skrivet 26 Juni, 2017, 19:55:35
Den övre är spröd som en sandsten men glänser väldigt mycket. hittade den på tomten när jag grävde

Den undre är granitliknande väldigt spröd och går att plocka isär med händerna. Med inslag av vad jag tror är bergskristal/kvarts men sen är det dom svarta fläckar som är lite glänsande i brott ytan som jag är mest nyfiken på

GuldUgglan har helt rätt. Biotit/glimmer är en beståndsdel i granit. :)
Lika så är kvarts och kalifältspat! Om du inte läst våg guldwiki ännu, besök gärna denna:
http://wiki.guldforum.se/w/index.php?title=Bergarter

Tyvärr är det svårt att säga mer om den översta; det som glänser är troligen kristallytorna.
Vilket har att göra med hur kristallerna bildades att göra; deras kemi och kristallstrukturer.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Johan Andersson

Ska ta och läsa igenom guld wikin  :D