Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

tung sten

Startat av gangsing finne, 24 Maj, 2017, 10:45:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Hittade i pannan från guldfältet .3x3cm rätt platt .ej magnetisk.är det hematit?
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Kan mycket väl vara..

Lätt att ta reda på.
Dra den mot oglaserat porslin (elpropp), blir strecket rödaktigt så är det hematit.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Ska prova när jag kommer hem .👍

gangsing finne

Sådan färg lossnar det lätt

gangsing finne

Är vi alla överens om att det är hematit .i guldgrävarnas ögon är det bara plus precis som järnsterar /järnsand och vit sten ,var de granulit .
Frågan är hur vanligt är hematitsten?.för mig är det här största biten jag sett....

gangsing finne

En jämförelse med vanlig sten av nära storlek.

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 24 Maj, 2017, 18:27:12
Är vi alla överens om att det är hematit .i guldgrävarnas ögon är det bara plus precis som järnsterar /järnsand och vit sten ,var de granulit .
Frågan är hur vanligt är hematitsten?.för mig är det här största biten jag sett....

Här i Kiruna/Gällivare trakterna är hematit rätt vanligt. Det är ju en av järnmalmstyperna som LKAB bryter.
Magnetit är den andra stora järnmalmstypen.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

gangsing finne

Ok tack för informationen guldugglan.kan du säga vad är det som väger i hematiten?.den innehåller ju inte järn ?.

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 24 Maj, 2017, 21:21:59
Ok tack för informationen guldugglan.kan du säga vad är det som väger i hematiten?.den innehåller ju inte järn ?.

Joo hematit är järnmalm, brukar också kallas järnglans eller blodstensmalm. Men den är inte magnetisk som magnetiten är.
Magnetit kan omvandlas till hematit via oxidation.

johanssonsan

Hematit har en specifik vikt av 5,3 och väger då ungefär dubbelt så mycket som "vanlig sten" som har en SG på ca 2,6.
Ungefär som materialet du har på vågen.

GuldUgglan

Apropå järninnehåll så läste jag nyss om skillnaderna mellan de olika järnmalmerna.

Hematit har ofta ett högt järninnehåll i stenen (typ 60%) men järnet är orenare än magnetitens järn.
Magnetit brukar ha runt 40% järn i sig. Men den är av högre kvalitet än hematitens järn.

gangsing finne

Ok.alltså hematiten är tyngre än magnetiten?.det förstärker saken varför magneten inte tog på hematitbiten .

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 25 Maj, 2017, 10:10:16
Ok.alltså hematiten är tyngre än magnetiten?.det förstärker saken varför magneten inte tog på hematitbiten .

Hematit är inte magnetisk.
http://www.geologia.fi/index.php/sv/geologi/mineralier/mineralens-egenskaper