Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En dags ädelfiske i gropen

Startat av Bengan, 10 Juli, 2013, 20:22:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bengan

Var nere i Ädelfors i går för lite vaskning i betalgropen men framför allt för att få den där lilla extra känslan man får när det lyser gult där bakom svartsanden. Så där bland tyska turister och solsvedda kampare satt jag och vaskade, vaskade, vaskade, vaskade, vaskade.... Men fy sjutton vad det nappade dåligt i gropen, ett och annat flag men mest bara fnas. Nästan som när man ute i den riktiga verkligheten jagar vildguld och snart blir varse att det tänkta guldet alltid blir till svartsand. Ja, jag tröttnade faktiskt, gav upp och åkte hem redan vid 15-tiden, jag som alltid annars envetet vaskat ända fram tills de stängt.

Under tvåtimmarsresan hem från Ädelfors funderade jag mycket på dagens dåliga resultat. Jag har ju åkt ner hit några gånger per år nu i säkert mer än 10 års tid och under de senaste åren har utdelningen varit ganska knaper i betalgropen. Den här gången fick jag ihop mindre på en hel dag än jag fått i var och varannan panna om det varit för några år sedan.

Det är ganska nedslående när man vet att det vid besök för några år sedan kunde var så att när man kommit till finvaskningens slutskede så liksom log hela vaskpannan ett brett guldleende där under svartsanden. Ja det har till och med funnits tillfällen då man nästan lyckats fiska ihop ett helt gram guld på en dag och då har man verkligen fått känna på guldfeberns verkningar. 

Som när man får uppleva vuxna karar som vaktar sina hål i grusgropen likt stridsberedda grävlingsgaltar som ilsket och revirhävdande utstöter läten med innebörden "gräv ett eget hål din jävl.....det här är min grop".... de var tider de. Då var det kul på många sätt att komma ner hit och känna på guldfebern samt träffa alla trevliga original.

Nu är det som om något saknas i den trevliga atmosfär som alltid varit ett signum för ÄdelforsCampen, något jag inte riktigt kan förklara. Men det kanske bara är så enkelt som många kloka fiskevårdsföreningar redan vet. Nappar ädelfisken dåligt så försvinner entusiasterna och snart säljer man snart inga fiskekort......

johanssonsan

Träffade en norrman som bestämt hävdar att det nappar bäst på fredagar  ::)

Pappagoran

Är bilden från den tiden det nappade bra?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Bengan

Bilden är resultatet av en hel dags arbete, det vill säga ynkligt.

Men helst ska det väl se ut som bilden nedan, men då får man välja andra ställen som är mer avskilda....

evabenke

Det var tråkigt att det blev en sådan missbelåtelseresa för dig.
Tyckte det var ganska skapligt med guld i pannan på 1:a bilden.
Givetvis är väl bild nummer två att fördra :)
När vi var där i våras vaskade vi bara fram en bråkdel av det du visade på förstbilden.
Handlar ju om referenser och vana förstås..

Du skrev: "Som när man får uppleva vuxna karar som vaktar sina hål i grusgropen likt stridsberedda grävlingsgaltar som ilsket och revirhävdande utstöter läten med innebörden "gräv ett eget hål din jävl.....det här är min grop".... de var tider de."

Det råkade jag ut för i våras.. Hade inte en aning om att det var ..
Tyckte det var obehagligt..

Tacka vet jag en enslig skogsbäck, eller stå hemma i trädgården & palta.
Som du vet gillar jag din devis att ta med sig grus hem ;)
Den som gräver får se.

Bengan

Jag var väl inte så missbelåten som det kan verka, en utflykt till Ädelfors är ju ändå alltid en positiv erfarenhet och en dag i betalgropen är ju ändå bara ett lekfullt lotteri.

Men det är som du skriver evabenke eget klurande i vid en liten enslig skogsbäck är ju ändå den upplevelse som slår det mesta. Kör man sen insamlat grus hemma i trädgården så är det ju heller ingen som kan lägga sig i vad man håller på med.

Även om jag en gång fick besök vid mitt vaskverk av den lokala skogvaktaren som efter en stunds diskussion visade sig vara riktigt intresserad och delade med sig av tips där det nog kunde vara lönt att gräva. En bonus som trädgårdsvaskning kan ge......

moller

Jag och min fru var nere i gropen häromdan.
Det var några år sen jag var där, då var jag där flitigt!

Precis som du skriver Bengan så upplever jag det mycket sämre nu, katastrof enligt mig.
Om jag låg i ordentligt och körde från 10-17 så brukade jag få ihop 0.5-1g på en dag.

Min bästa panna häromdan hade jag rankat som riktigt dålig för några år sen.
Jag hade många pannor som var helt tomma..
Nånting känns fel.

Bengan

Jo det är ju helt klart att det inte är som förr i gropen jag har även hört andra som inte finns här på forumet som är missnöjda. Men gropen drivs ju i ny regi sedan några år och det verkar som om den nye kocken inte riktigt än insett fulla värdet av en välkryddad meny som håller spänningen på topp, för en nöjd kund, ja han kommer ju alltid tillbaka.

moller

Ja det dröjer nog innan jag åker ner igen.
Sitta i en bil två timmar för en spänningslös dag... nej.

Det går ingen nöd på ägaren än så länge iaf.
Camping och grop var väldigt välfylld.
Goldrush, Divers mm gör la sitt antar jag.

GoranS

Fast vad är meningen med att vaska i en saltad grop? Hela charmen med letandet försvinner då, att utvinna redan utvunnet guld. Då är det väl enklare att beställa hem några guldkorn och blanda ut dem i närmaste sandlåda.

Bengan

20 000-30 000 besökare per säsong gånger 300:- gropen är ju en guldgruva...

moller

iller

Den var saltad förr säger en del folk.