Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Min självcirkulerande ränna

Startat av Pappagoran, 08 Juli, 2013, 19:07:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Som rubriken lyder. 12 volt, 30 liter vatten hemifrån och det fungerar! Det stora felet var att det inte fanns något guld i materialet. (jag vet att rännan fungerar)
Finns ännu lite att finsjustera. MEN det fungerar och flödet är perfekt!  Nästa steg är att kunna sikta ner materialet utan större vatten förlust. Här idag vart det torrsikting ner till ca 5-6 mm. Skulle vilja ner till ca 3 mm med minimalt med vatten. Har redan så mycket ("Bra att ha/Skit") i volvon så mer än 2-3 hundra liter kan jag aldrig få med mig. Här kommer mitt lilla filmförsök med min gamla mobil. kanske fungerar!?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

skånegrävarna

Handvevad trumlare av sträckmetall?

Skickat från min Tardis via Tapatalk 2

iller

Testa att köpa lite clay be gone och se hur det påverkar mängden lera o sand i vattnet, det borde göra vattnet renare och bättre för pumpen då skulle jag tro. Plus att ju renare vatten desto lättare droppar guldet.

Pappagoran

johanssonsan

Vätmedel som sköljmedel till diskmaskinen. Tar bort ytspänningen.
Spolglans finns tex på Willys ½ liter kring en tjuga. Du behöver några droppar.
Annars finns det hos Guldströms och heter då tensider.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 09 Juli, 2013, 09:10:29
Vätmedel som sköljmedel till diskmaskinen. Tar bort ytspänningen.
Spolglans finns tex på Willys ½ liter kring en tjuga. Du behöver några droppar.
Annars finns det hos Guldströms och heter då tensider.
Clay be gone är inte ett vätmedel det gör så att lerpartiklar osv droppar till botten så resten av vattnet blir rent.

Pappagoran

Spolglans anväder jag.  Clay-b-gone ser inte ut att göra något med rinnande vatten utan mer för stillastående?

Hittade detta:

---------
Many prospectors have been frustrated by Red Clay. Hence the product "Clay-B-Gone" which can be purchased on-line. It's expensive, (as i recall about $9 dollars for eight ounces, plus shipping). If you didn't bring any with you, you're screwed. You won't find it in most prospecting stores. The product is almost exclusively distributed over the internet. So now you have to order some, and of couse you'll want to use "next day shipping".. It just got MORE expensive. Well i did some research and discovered college archelogy students dispise Red Clay as much as we do. But they don't use "Clay-B-Gone". To dissolve Red Clay all you need is a free ion of floride, a free ion of hydrogen and water. So we're off to the DollarTree Store. Buy a big tube of floride toothpaste for 99 cents. Buy a big bottle of hydrogen peroxide 99 cents. Find an empty one gallon milk jug and fill with water. Pour in a quarter bottle of hydrogen peroxide. Add a big squirt of floride toothpaste and shake the jug gently. The color you are looking for is SKY BLUE. Pour the solution into your gold pan and add some clay caked dirt. Work your fingers around in the pan and pour off the slimy red muck. Add a little more clean water and pour it off. All that remains is silica, black sands and gold. The clay is GONE. I've used this preparation in some of the nastiest Red Clay in Georgia and West Texas. It not only works, but the ingredients are cheap and readily available. Have Fun

iller

Du ska ha det i vattnet så det binder leran och därav gör vattnet renare och inte följer med pumpen upp igen så ja det funkar på "rinnande" vatten också men det gör din grej innan pumpen så att säga.

Pappagoran

Har du provat clay-b-gone Iller?

Jag använde 30 liter vatten, pumpen 110 l/m. D V S, den omsätter allt vatten nästan 4 ggr på en minut så jag tro inte det skulle göra vattnet synbart renare.

Läste johanssonsan länkar tidigare.

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 09 Juli, 2013, 14:06:10
Har du provat clay-b-gone Iller?

Jag använde 30 liter vatten, pumpen 110 l/m. D V S, den omsätter allt vatten nästan 4 ggr på en minut så jag tro inte det skulle göra vattnet synbart renare.

Läste johanssonsan länkar tidigare.
nej men ska testa om jag kör med recycling ränna.