Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Är det lönt att leta i forna isälvar?

Startat av Eucitzen, 07 April, 2017, 09:20:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Denna fråga har kommit upp flertalet gånger både här och på facebook.
Därför, av nyfikenhet, vaskade jag lite sand från en sådan och analyserade koncentratet:

Vid separationen gav det resultatet: 59ppm silver, 3 ppm guld.

Så, för att slutgiltigt ta kål på frågan: Det kan vara värt att prova.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GoranS

Fantastiskt!

Men hur såg detta ut i pannan? 3 ppm är väl 3g/ton vilket i sin tur är 100 isälvsguldkorn per testpanna.

Hur såg silvret ut i pannan?

Eucitzen

Citat från: GoranS skrivet 07 April, 2017, 10:48:57
Fantastiskt!

Men hur såg detta ut i pannan? 3 ppm är väl 3g/ton vilket i sin tur är 100 isälvsguldkorn per testpanna.

Hur såg silvret ut i pannan?

Såg ut som vanlig svartsand, förmodar det var bundet i sulfider/oxider, tror jag. Endast något enstaka guldkorn syntes.
3ppm är 3g/ton. Nästa gång ska jag ta ett foto, tog inget då jag egentligen inte väntade något resultat! ::)

GoranS

3g/ton är ju osannolikt mycket. Eller menade du 3g per ton koncentrat?

Hur kan vi göra för att separera guldet och silvret från varandra och övriga mineral?

Eucitzen

Citat från: GoranS skrivet 07 April, 2017, 11:59:43

Hur kan vi göra för att separera guldet och silvret från varandra och övriga mineral?

3g/ton råmaterial.

Detta var ju bara för en indikation - jag har inte kommit så långt att jag måste fundera på hur jag ska separera guld, silver & övriga mineral ännu.

Dock måste det undersökas närmare vid senare tidpunkt.
Det beror ju på vilka mineral det rör sig om som är silver- & guldförande.
Det i sin tur avgör hur man kan bryta & utvinna det.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 07 April, 2017, 11:59:43

Varför skulle 3ppm vara osannolikt mycket?
Det är ju ungefär vid de halterna först det brukar börja bli intressant.   :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoranS

3 gram per ton är typ 10 ggr mer än vad som krävs för lönsam kommersiell vaskning. Det är tre gånger mer än brytningen vid Björkdalsgruvan som är höglönsam trots att malmen måste sprängas och krossas först, något isälven gjort gratis åt oss.

Skulle det visa sig att vi har så höga halter i isälvsmaterial och därtill stora mängder silver, men att det är maskerat genom att vara bundet i sulfider, ja då är det en revolution för svensk guldvaskning.

Eucitzen

Det är ju sant att det finns gruvor med mycket låga halter guld som bryts med vinst.
Dessa å andra sidan sitter ofta på kilometer långa, enorma fyndigheter. "Size matters", i detta fall.
Det är, tror jag, inte tillämpbart på en isälv.

När jag pluggade geologi fick vi med oss som tumregel att 4g/ton och uppåt är intressant.
Men den siffran har några år på nacken. Hade inte ädelfors gruset något i stil med 2g/ton?
För att sätta det i kontrast.

Nå, i vilket fall som är nog min säsong planlagd..

GuldUgglan

3ppm är ju en mycket bra halt. Men att kalla det osannolikt hög är ju att ta i tycker jag.
I fast berg är det ju inte alls osannolikt att hitta sånna halter.
Vi (min far och jag) har haft halter på runt 2 ppm i flera prover under Mineraljakten. De har inte varit speciellt "svåra" att hitta. Oftast är ju kopparhalten i de proverna intressantare än guldet.
Att ha de halterna i vaskmaterial...tja... Egentligen är ju vaskmaterial bara krossat berg och där har man den fördelen att guld kan ha koncentrerats i en liten ficka.
Sen är ju inte allt guld synligt. Det allra mesta är ju osynligt guld som är bundet i andra oxider etc.
Svavelkis som vi guldvaskare nästan rynkar näsan åt innehåller ju ofta en stor mängd guld.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GoranS

Sätter man det i relation till vaskguld är det enorma halter. Där jag vaskar har vi som bäst 10 gram / ton isälvsguld och det genererar runt 300-500 synliga guldkorn per testpanna. Jag har även en annan bäck med lite större isälvskorn och uppskattningsvis 5 gram per ton, vilket ger ca 100 något större korn per panna.

Om man kan ha 3 gram per ton men bara ett synlig guldkorn, ja då vågar jag inte ens tänka på hur mycket guld jag kastat tillbaka i bäckarna som varit bundet i svartsanden.

Så jag blir mer nyfiken kring tekniken. Kan jag spara svartsanden och göra likadana tester som du? Hur gör jag då? Borde jag spara svartsanden?

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 07 April, 2017, 18:22:08
Sätter man det i relation till vaskguld är det enorma halter. Där jag vaskar har vi som bäst 10 gram / ton isälvsguld och det genererar runt 300-500 synliga guldkorn per testpanna. Jag har även en annan bäck med lite större isälvskorn och uppskattningsvis 5 gram per ton, vilket ger ca 100 något större korn per panna.

Om man kan ha 3 gram per ton men bara ett synlig guldkorn, ja då vågar jag inte ens tänka på hur mycket guld jag kastat tillbaka i bäckarna som varit bundet i svartsanden.

Så jag blir mer nyfiken kring tekniken. Kan jag spara svartsanden och göra likadana tester som du? Hur gör jag då? Borde jag spara svartsanden?

Sysslar man inte med gruvbrytning utan bara vanlig guldvaskning så är det väl egentligen bara det synliga guldet som är intressant. I allafall är det så för mig.
Sen spelar det inte mig nån roll om det är 10 eller 0,1 ppm. Jag räknar synligt guld.
Är jag ute i annat prospekterings ärende så är det ju en annan sak.
Däremot försöker jag hitta även det minsta synliga guldet med lupp för att avgöra guldförande zoner vid prospektering. Ger ju ledtrådar var man kan hitta vaskvärt guld.

Eucitzen

Citat från: GoranS skrivet 07 April, 2017, 18:22:08

Silvret är lätt att testa; rosta svartsanden och låt bada/vila i salpetersyra eller svavelsyra.
Skulle tro batterisyra kan funka, men ej provat.
Slå i lite saltvatten (ca 5g salt/liter) efter 24h - får du ut vitt pulver finns det silver. Närmare bestämt silverklorid.

Rostningen görs bäst utomhus i en järngryta kanske på en liten brasa. Eller med gasol vid mindre mängder.
Rör om för en jämn rostning och undvik ångorna/gaserna! (Giftigt!)
Dessutom blir man snabbt omedveten om gaserna - då är det inte långt kvar innan man tar skada!

Det är en "hemmafixares" test på om det finns silver - det visar inte hur mycket.
Görs på egen risk!

Jag personligen gör kapellering (= fire assay). Det kräver dragskåp och lite annat trevligt - inget du bör göra på en handvändning. Men det finns gott om böcker om du vill läsa på.

Vill du kan jag testa något av din svartsand, jobbar ändå på en ny smältugn att inviga om 1-2 veckor..
Så får du en indikation. Ibland är guldet fritt från sulfider, ibland inte.

GoranS

Jag tror jag har kvar lite svartsand från min tur häromveckan till Norrland. PMar dig imorgon isåfall och skickar den!