Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ränna, byggbeskrivning med bilder

Startat av Diego, 27 Januari, 2009, 12:02:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Jo det kan vara ok.. Dock dina ryllor är ca 90 grader, det kan ge dig stora problem! 45 grader är närmare mot vad du vill ha.
90 grader "tvär nitar" gruset, dock vill du inte det men få en vortex i bakänden av ryllan.

Och matta är avgörande, det "håller" kvar guldet bättre. Men det vet du nog, vanlig ribbad dörrmatta funkar. ;)

Det du har ser dock mer ut som perforerad plåt? Det är skillnad mot sträck metall och perforerad plåt. ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Diego

CitatDock dina ryllor är ca 90 grader, det kan ge dig stora problem

Icke sa nicke. Syns kanske inte på bilden men de är ca 45-60 grader.

Det är sträckplåt jag använt (dock med rätt små hål), där plåten perforerats och sen "dragits ut".

CitatOch matta är avgörande, det "håller" kvar guldet bättre. Men det vet du nog, vanlig ribbad dörrmatta funkar

Jodå matta har jag haft med i mina beräkningar. Har tänkt ha en bit under sikten fram till första ryllan och sen en bit på slutet av rännan.

Eucitzen

Jaså? Då måste du har fotograferat från en konstig vinkel.. Kan man se en från sidan?
Kanske är mina ögon som är lustiga med. :|

Bra, Jula i Växjö har några mattor som kan vara av intresse, så kan även Swedol. ;)
Har själv varit där och hämtat en del mattor. ;)

Diego

Jadu inte världens bästa bild men har en nedan där man ser en rylla rakt ovanifrån vilket ger viss indikation om att det är viss vinkel på dem (förlöt min svenska om otydlig är litet påverkad av alkohol just nu denna lördag).

[attachment=0:2wqrq67y]Foto 0047.jpg[/attachment:2wqrq67y]

Nu vill jag finna glitter!!!! denna förbaskad snööö och tjäle..

Eucitzen

Jag ska se ifall jag inte kan få tag på några bilder på ryllor om du är intresserad. ;)

Diego

Det finns exempel på olika ryllor i boken "handbok i guldgrävning". Jag skulle gärna haft ryllor med ett "tak" eller vad man ska kalla det, men man tar vad man har :D Förhoppningsvis hittar man inte den optimala konstruktionen direkt, då blir det inte mycket till hobby hehe

Idag kom det ännnnnu mera snö. Om det ändå bara kunde smälta bort, jag kan inte bli ivrigare att få dra på mig stövlarna och gräva lite grus...

Ska bli spännande att se hur jag får ihop benen till rännan. Har två gamla gardinstänger som jag tänkt nyttja på något ännu okänt vis.

Diego

Nej nu är jag trött på rännan och allt krångel med att bygga dammar. Ska göra en mini-highbanker av den, med en elpump från Jula. Får se om den räcker till. De hade två olika storlekar av samma pump, så jag tog den stora för 400 riksdaler. Bilder kommer nog senare ikväll.

Eucitzen

Om du ger mig måtten kan jag fixa några ryllor åt dig. Du får stå för material kostnad men det går nog att använda lite tjockare svart plåt.
Ganska billigt.

Mått och antal.

Du vet vad city gross ligger? Nära Jula i växjö.
Någonstans i dom krokarna finns en affär med mattor, du kan lägga en vanlig ribbad dörrmatta igenom hela rännan, gör för en enklare clean up sedan.  ;)

Diego

Citat från: "Eucitzen"Du vet vad city gross ligger? Nära Jula i växjö.
Någonstans i dom krokarna finns en affär med mattor, du kan lägga en vanlig ribbad dörrmatta igenom hela rännan, gör för en enklare clean up sedan.  ;)

Det är nog Stenbäcks mattor du menar, ska ta en vända förbi där imon och se vad de har.

Jag är radioamatör så finns en helt okej verkstad på klubben där jag kan klippa och bocka plåt bland annat, så kan fixa ryllor själv om det behövs. Har tänkt bygga highbankern i tre delar: sikt, övre ränna med ribbad gummimatta och undre ränna med matta+sträckplåt...(?)

Eucitzen

Vet inte vad det heter, men det heter nog så. :P
Lycka till och håll oss uppdaterade. ;)

Ok.