Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guldkornstorlekar i Sverige?

Startat av Dalmasen, 14 Mars, 2008, 10:57:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Diego

Nu blev jag nyfiken :D Jag är riktigt ivrig att testa min ränna, för att inte tala om att testa på vaskning för första gången. När tror du (Rolf) att detta blir? Så kan jag passa på att köpa mig en panna av dig samtidigt. Jag skulle kunna komma redan nästa helg  8-)

Frågan är väl dock hur i hela friden ni krossar malm? Har ni nån liten maskin för det? :D Man måste väl få ner malmen till rätt små partiklar för att frigöra de små guldkornen?

Björn

Lätt som en plätt :mrgreen:

Läs Guldströms nyhetsbrev nr 110 om guldtackorna och du kan få en uppfattning.

Bothner(Kenneth)

Så här ser min bästa från Ädelfors ut! Jag kallar den "Kungen" Att likna vid gubben på myntet.
Samt bredvid ligger den vanligare Ädelforsstorleken.

Guldstrom

Hej alla

Vi kommer att göra en raid inne i gruvan en helg framme i slutet av mars.
Alla ni som vill är välkomna att hjälpa till.

Det blir mycket slit och vi kommer att bryta loss gulkdmalm inne i gruvan som vi sedan krossar här på kontoret i Ädelfors och vaskar det nere i Emån.
Jag lovar skavsår, blåsor i händerna kallt vatten och lite mat.....
Det finns vindskydd och ni som hjälper till kommer givetvis att få med er lite guld från gruvan efter den vanliga devisen och att "den som hjälper till skall lönas"

Jag återkommer med datum.

Rolf Guldström
"En sann egoist samarbetar"

Björn

Flytta gruvan in i Västra Götaland så kommer jag på MC'n  :roll:
Lite långt o kallt ännu för min del, annars mycket intressant!

Diego

CitatJag lovar skavsår, blåsor i händerna kallt vatten och lite mat.....

Det är väl det som kallas guldgrävning?  ;)  Vill man vara bekväm så finns det guldsmedsbutiker haha Jag ställer gladeligen upp. Finns det möjlighet att testa sin ränna också kanske där i guldforsen?

Eucitzen

Citat från: "macguldstrom"Hej alla

Vi kommer att göra en raid inne i gruvan en helg framme i slutet av mars.
Alla ni som vill är välkomna att hjälpa till.

Det blir mycket slit och vi kommer att bryta loss gulkdmalm inne i gruvan som vi sedan krossar här på kontoret i Ädelfors och vaskar det nere i Emån.
Jag lovar skavsår, blåsor i händerna kallt vatten och lite mat.....
Det finns vindskydd och ni som hjälper till kommer givetvis att få med er lite guld från gruvan efter den vanliga devisen och att "den som hjälper till skall lönas"

Jag återkommer med datum.

Rolf Guldström
Jag tror bröderna Dalton gärna ställer upp! ;)
Vet bara inte med Göran, kom med datum så får vi se. :)

Kanske finns möjlighet att testa min "nya" lagom ränna. :lol:  :?

PS. för dom som vill slippa skavsår, kevlar handskar är bra. ;)

Rolf, om man inte får skavsår vad får vi som kompensation?! :lol:  :P
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldstrom

Alla är välkomna,
jag skall prata med Bergmästar´n och se hur det hela fungerar och återkommer så fort vi kan spika vilken helg det blir.
Självklart får ni ta med er egna grejor och ni får ta så mycket guld ni orkar bära  :D  Men vi ser gärna att ni hjälper till, både och bryter loss malmen och bär, krossar och vaskar.
Det blir en lång helg.

Rolf Guldström.

[attachment=1:7dztssue]tunnel.jpg[/attachment:7dztssue]

[attachment=0:7dztssue]goldmine.jpg[/attachment:7dztssue]
"En sann egoist samarbetar"

Guldvaskarn

Mycket intresserad av en arbetshelg i gruvan! :D
// Guldvaskarn

Zafire

Tack för det tipset det skall jag göra i sommar när vi kommer till ädelfors ...

Citat från: macguldstrom skrivet 20 Februari, 2009, 22:55:24
Hej alla

Det största guldkornet som jag har sett funnet här i Ädelfors var 9 x 6 mm och det var en av gästerna som hittade det, vikt 1,4 gram.
Att det sedan finna Miljoner små korn gör inget, men det vackraste guldet hittar man uppe vid gruvan. Där uppe är guldet kristallint och helt transporterat och det glimmar inte utan det "gnistrar".

Så om ni är sugna så skall ni åke upp till den gamla guldgruvan, ta med er en sikt och några murarhinkar och sikta ett par hinkar med material där uppe och bära med er hinkarna ner till Emån och köra det igenom en ränna. Resultatet kommer att få er att "trilla av pallen".

Och det bästa är att det är gratis <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->

Rolf Guldström