Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

saker och annat bra att ha

Startat av 59darts, 14 November, 2016, 11:27:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Adde Stensfors

"Fyllhacka och panna" låter ljuvligt i mina öron... ;)

GoranS

Nu ska du inte bli för exalterad för att du sålde in idén om fyllhacka till mig, den är förvisso utmärkt till att prospektera och öppna ett hål, men när jag bara ska skyffla grus så är traditionell spade fortfarande överlägsen...

saknar en dredge däremot eller hb/dredgekombo host host...

Adde Stensfors

Skyffel är annars rätt bra att skyffla med, överlägsen t.o.m. spaden :-)
Det finns folk som inte gör något annat än bygger dredgar, host , host, host.....

GoranS

Inte alls överlägsen en smal spade om materialet ska in i en liten sikt, då hamnar hälften utanför...

Grävmaskinisten

Då rekomenderar jag en blandning av era förslag och det är kabelskyffel fungerar fint i trånga utrymmen.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Adde Stensfors

"Inte alls överlägsen en smal spade om materialet ska in i en liten sikt, då hamnar hälften utanför..."
Då måste en smal skyffel vara överlägsen en smal spade om man har en liiiten sikt. vad man nu ska ha det till annat än att göra te.. ;D
ps. Hackan är bäst..

GoranS

rent geometriskt så rymmer en långsmal V-spade nästan lika mycket som en långsmal skyffel, men av den senare tar det tvärstopp om man råkar träffa en sten i gruset...

Säsongens sista tur så snabbsiktade vi material genom att sänka ner en finsikt i en balja med vatten och successivt fylla upp den. Det gav manöverutrymme och lättare grepp för sikten, så det gick kanske 100% snabbare än att sikta i en hink. Skulle man däremot försöka lägga ner i baljan från hög höjd med fyllhackan så hade det blivit massa spill.

Däremot är hackan kanon när man ska öppna hål, den tar sig förbi hårda lager, rötter och annat mycket bättre än spaden.

Vi kanske skulle enas om att ett sugmunstycke är bättre än både hacka och spade...?  8)

Adde Stensfors