Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Maskeringstejp

Startat av prospectorgadget, 04 Oktober, 2016, 11:38:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

prospectorgadget

För ordning och reda på stuffer krävs maskeringstejp. Det finns en uppsjö av varianter och det vore ju trist om alla märkningar plötsligt fallit till golvet..

Alltså - Någon som har bra tejp att rekommendera eller icke-rekommendera för att sätta på stuffer?
Naturgummi-klister eller annat?

johanssonsan

Maskeringstape är inte avsedd för att sitta permanent. Du har dessutom en skrovlig yta på stuffen där tape får dålig kontakt och fäste. De märkta stuffer jag har är klistrade med en etikett. Som klister tror jag att Fastik skulle fungera bra. Gummiklister.
Fastik finns hos foto/kontorshandel.

GuldUgglan

Jag har brukat göra en fläck med tipp-ex på vilken jag noterat id-nummer med en tunn tuschpenna.
Funkat bra.
Sätt bara pricken på undersidan av stuffen..och inte på största guldfläcken.. ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Gör som vår uggla. :)
ID numret noteras även på kartan så man vet vart det är ifrån. :))
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Titta gärna på SAMLA och BILD-SMIDA, svensk mineraldatabas som har möjlighet att lägga upp register och skriva ut etiketter för både stufferna och askarna till din samling.  http://tlorin.se/SAMLA/index.htm   Version 6.0 som gäller idag.

http://www.geonord.org/mineral/comp.html#anchorbild

prospectorgadget

tack alla för bra respons. ja jag har faktiskt funderat på de programmen Ingemar, men jag har tänkt kolla upp om de har stöd för koordinater och karta för proverna först.

jag var lite otydlig just angående tejpen. jag menade främst för märkning av stuffer I SKOGEN, så man inte missar vart de kom ifrån. kanske koordinater på tejpen kan vara något. senare för stuffer som ska in i samlingen tror jag också på tippex/färg-varianten.. om man inte orkar lyxa till det som Ingemars lappar vill säga :)

när ni skriver id-nr ugglan och eucitzen - vad har ni för struktur på det numret? och vart har ni övrig som är kopplad till det numret?

GuldUgglan

Citat från: prospectorgadget skrivet 05 Oktober, 2016, 00:30:17

när ni skriver id-nr ugglan och eucitzen - vad har ni för struktur på det numret? och vart har ni övrig som är kopplad till det numret?

Jag brukar ha ett "projektsområdesnummer" som bla innehåller året då jag undersökt det området första gången. Sen är det löpnummer på stufferna.
Datat samlar jag in i en vanlig excel databas jag gjort där det mest matnyttiga finns. Har väl lyxat till det med en access databas med bilder och grejer nån gång men det har försvunnit med datorkrasher genom åren.

I skogen blir det i bästa fall en fryspåse med skrivfält.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Håller med ugglan igen. Ett projektnummer ofta med namnet på närmaste ort. Blir lättare för mig då.
Året noterar jag sällan.

Har också fryspåse ute i fält. Samt ett litet block att skriva noteringar & tankar på. Även göra skisser ibland, skulle det behövas.

Använder ingen digital databas. Papper, penna, karta och en pärm.
I pärmen är det uppdelat i olika flikar - ett för varje projekt. Där samlar jag allt för det projektet.
Vilket inkluderar SGUs kartor samt mina egna papperskartor. (för stuffernas fyndplats)

Det tillåter mig att jämföra geofysiska kartorna med mina egna.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Håller med er alla, att markera, märka en Stuff eller ett prov på rätt sätt är viktigt. Inte minst för ev. Framtida värde/sökning och minnen.

Själv åker jag runt ganska mycket och har alltid ett gäng hinkar i bagagen, när jag råkar se en intressant bäck stannar jag, kliver ur bilen och tar på mig stövlar över kostymbyxorna, går ned till bäcken tar ett rejält prov och lägger i hinken. (Måste erkänna att jag inte kollar upp ev. Förbud eller liknande just då).
Markerar med maskeringstejp på hinken vad närmaste för mig kända stad/by heter, "t.ex. NV Mariestad 1 mil" + Gps kordinater samt tar några foton med gps markören på. Åker hem, ställer av hinkarna. Efter någon vecka, månad eller så så kör jag igenom proven i min fast monterade m/68-60 noterar ev. Fynd. Om fynd så går jag in och kollar upp området i avseende på olika skydd, skogens pärlor och Sgu:s info brukar räcka för det mesta om jag hittar något. Är det skyddat så noterar jag det hela om det var något (för framtida bruk), om inte så spara jag det i en mapp med namnet "Att kolla igen".
Enklare än så blir det inte att scanna av bäckar och annat. Tar sällan mer än 10 minuter för varje prov. Tyvärr så är sällan mer än 1 prov av 10-15 guldbärande vid mina små prov och inget har hitintills varit anmärkningsvärt.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

borax

Jag märker med Tippex och sen har jag ett program i telefonen med kordinaterna.
/borax

johanssonsan

En app för din telefon som även fungerar om man är off line. Använder telefonens GPS. Bra karta som uppdateras. Position. Foto. Enkelt att dela med sig eller kanske lägga i sin Dropbox eller annat. Se gärna på topo-gps.com  Exempelbilderna här när jag sitter inomhus så precisionen blir sådär. Du kan tex ange punkten på kartan med samma nummer som du skriver på Tippexmärket.
Utförlig manual finns på hemsidan.