Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hur ställer jag in vaskrännan rätt?

Startat av Rytter, 22 September, 2016, 20:24:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rytter

Tjenare!
Har en fråga vars svar säkerligen är flera till gagn.

Jag har varit ute en 8-10 ggr med min eldorado (den blåa guldströmsrännan)-ränna och vaskat, men jag har varje gång varit rätt osäker på hur den ska ställas in med avseende på flöde, vattennivå i rännan, lutning etc.

Jag har tittat på lite videos, bland annat guldströms informationsvideo, och försökt göra som han tipsar om, men tycker inte att jag får till det ändå. Tycker att jag får en del grövre grus i koncentratet, men sköljer ändå ur en massa svartsand.

Har trots allt hittat några kopparbitar, men det känns som att jag skulle kunna hitta massa mer om jag bara kunde ställa in rännan ordentligt.

Har ni som är mer erfarna några bra tips till en nybörjare? Gällande rännan alltså, så att jag och flera med mig kan bli bättre :)

Malmberg

Har ingen erfarenhet av denna ränna men tanken är ju att det ska bli just lite koncentrat med en ränna. Om du fångar koppar fångar den nog guld. Här på ostkusten i Småland har våra bäckar nästan torkat ut så här måste man ha hb nu.

erland82

Det viktigaste är att du får ett utbyte av material i rännan. Kolla så gruset liksom hoppar eller dansar i rännan. lutningen spelar inte så stor roll i bäcken egentligen. Utan det är hur starkt flödet är. Blårännan gillar även siktat material. Sen hur dumt det än låter så lägg den åt rätt håll. Lätt att lägga den åt fel håll när man är ny faktiskt;)

Lycka till.

GuldUgglan

Lägg inte i rännan för djupt heller.
Nivån några cm upp på sargerna räcker.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Rytter

Okej!
Jodå, åt rätt hål ligger den. Första gången satte jag den åt fel håll, men lärde mig himla fort.

Däremot djupet i rännan har jag haft problem med att veta vad som är lämpligt. Men några cm alltså, då får jag minska djupet något i rännan.

I dalarna finns det fortfarande rikligt med vatten, hör till ovanligheterna att något torkar ur här.

Tack för bra tips folkens!

Guldbob

Jag brukar använda en knuten näve som nivå (i brist på digitalt vattenpass) vid ingångsidan gentemot utgångssidan på rännan detta brukar fungera bra för mig på blåränna och m/68 detta är ca: 8-10 grader på en kort ränna. Om flödet är riktigt lågt så dämmer jag upp och gräver ur och ökar vinkeln på blårännan, med m/68:an startar jag upp highbanker tillsatsen då m/68-60 gärna vill ha ett flöde på 90-100 liter/minut som sämst.
Kanske du skall bygga till en liten batteridriven pumpstril över blårännan om det är för dåligt med vatten.
Tilläggas att rännan skall vara i våg sidledes, detta ser du bäst i bäcken utan vattenpass...
Lycka till!
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Johan Andersson

undrar oxå det där med vattenflöde och lutning? filmade lite hur rännan såg ut efter 10 spadar och hur gruset hoppade i strömen

https://www.youtube.com/watch?v=ya-QEWiWFrI

Gruvfogden

Citat från: Johan Andersson skrivet 26 Mars, 2017, 15:59:25
undrar oxå det där med vattenflöde och lutning? filmade lite hur rännan såg ut efter 10 spadar och hur gruset hoppade i strömen

https://www.youtube.com/watch?v=ya-QEWiWFrI

Jag ser två fel på filmen.
1. Rännan lutar i sidled.
2. Inte mycket materialutbyte alls i fällorna.

Fångar guld gör du, men rännan blir mättad väldigt fort och behöver tömmas ofta.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Johan Andersson

Ja den lutade lite på slutet ca 1cm men det va svårt att palla upp den så den va helt rak där. Ska försöka få högre hastighet på vattnet och se om jag får mindre material i fällorna  :)

Har kört igenom ca 20 skyfflar sen övat med vaskpannan men inte hittat mer än någon enstaka flinga i svartsanden men nån gång borde man ju hitta rätt.  ;) Får öva mer valborgshelgen där det verkligen finns guld  :D