Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Cementerad grus

Startat av koolander(Mazi), 29 Juli, 2016, 20:46:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

koolander(Mazi)

Hej.

Nu var det ett tag sedan jag var aktiv här :)

En fråga som jag är säker på att några kan svara på. Det gäller cementerad grus. Framför allt cementerad grus som finns i närheten av guldfyndigheter. Guldfyndigheterna ligger i löst grus ungefär 500 meter efter där det cementerade gruset påträffats. Där det cementerade finns är ligger det lite löst grus men efter cirka 5-10 cm lera blandat med grus påträffade dessa. kan det vara värt att undersöka dessa? de är ju ganska enkla att krossa sönder.
Vissa av dessa har en grön och vissa lite mer rödaktiga nyanser som jag misstänker är oxider från järn och koppar.

Tack på förhand!

ulzaka

Beroende på om gruset har en rund Eller spetsigt utseende så är det conglomerate (rund) Eller breccia (spetsigt), om det är conglomerate så kommer det troligast från en gammal Flod/ å, något med en hög kinetic energy, vilket betyder att det transporterats en lång väg och troligen cementerats tillsammans till en sten med ler mineraler, om det är breccia så har det antigen transporterats en kort väg, Eller bara ramlar ned från ett berg och inte transporterats alls. Sen cementerats tillsammans till en sten med troligen kvarts, det kan finnas något Beroende på depositions miljön och geologin. Hur ser berggruden ut? Alltså Har den genom gått metamorfism? Vad är guldfyndigheter? En plats Eller menar du att guld hittats där Innan?

olauser

Jag har liknande  på hela min tomt i Pite . En rosa/vit/brun klase som är inkapslat i rost/ blålila  stelnad lera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

koolander(Mazi)

Citat från: ulzaka skrivet 30 Juli, 2016, 19:12:07
Beroende på om gruset har en rund Eller spetsigt utseende så är det conglomerate (rund) Eller breccia (spetsigt), om det är conglomerate så kommer det troligast från en gammal Flod/ å, något med en hög kinetic energy, vilket betyder att det transporterats en lång väg och troligen cementerats tillsammans till en sten med ler mineraler, om det är breccia så har det antigen transporterats en kort väg, Eller bara ramlar ned från ett berg och inte transporterats alls. Sen cementerats tillsammans till en sten med troligen kvarts, det kan finnas något Beroende på depositions miljön och geologin. Hur ser berggruden ut? Alltså Har den genom gått metamorfism? Vad är guldfyndigheter? En plats Eller menar du att guld hittats där Innan?

Tack för svar.
Det är conglomerate. Ungefär 500-1000 meter längre ner rinner det en liten bäck som jag har prov vaskat typ 3 gånger och varje gång hittat några micro och några små flakes.

ulzaka

Intressant, då har säkert den bäcken runnit 500-1000m högre för några tusen år sedan och skapat detta conglomerate, om du bara hittat små flakes av guld I bäcken så har det troligt transporterats från högre upp, om jag va du skulle jag följa bäcken uppåt och testa där för guld, jag tror inte du kommer hitta något I conglomeraten Kanske lite små koppar och järn, ådror av detta kan utge en blå färg på berggruden, jag har personlignen Aldrig vaskat själv men skulle inte slösa tid på att knäka conglomerate för en värde malm men det beror på, kan ju alltid vara något Annat, skulle behöva se en bild Eller göra en undersökning på området för att verkligen veta, vad är conglomeraten omrigad av? Vilken stentyp Finns under och över? Silt, lersten? Har metamorfism hänt på någon av bergarternar? Hoppas du får skoj ute I naturen!

B.Sc geovetenskap vid stockholms universitet