Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guldkornstorlekar i Sverige?

Startat av Dalmasen, 14 Mars, 2008, 10:57:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Dalmasen

Hej,
Jag är ganska ny i branschen och undrar hur smått/grovt guld ni hittar i övriga Sverige.

Här i Dalarna är guldet mestadels smått. Lupp och mikroskop är bra vänner. Mitt största korn närmar sig 1mm. Det största funnet i Dalarna är enligt uppgift 1.9mm.

Vid ett besök i Ädelfors hittade jag ett på ca 4mm. Jag tror inte att det är särskilt grovt för platsen.

Vilka är era erfarenheter av guldkornstorlekar från olika platser i Sverige?
/Dalmasen

Eucitzen

I ädelfors finns det -100 mesh(ca 150 mikron) upp till ca 8mm(?) har jag hittat. Spara svart sanden och bearbeta den sedan så får du ut en del smått. Bild:

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Diego

Härligt att höra att det inte bara finns mikroguld här nere i småland  :mrgreen:

Eucitzen

LOL! Jo det kan man väl tycka. :D

Guldstrom

Hej alla

Det största guldkornet som jag har sett funnet här i Ädelfors var 9 x 6 mm och det var en av gästerna som hittade det, vikt 1,4 gram.
Att det sedan finna Miljoner små korn gör inget, men det vackraste guldet hittar man uppe vid gruvan. Där uppe är guldet kristallint och helt transporterat och det glimmar inte utan det "gnistrar".

Så om ni är sugna så skall ni åke upp till den gamla guldgruvan, ta med er en sikt och några murarhinkar och sikta ett par hinkar med material där uppe och bära med er hinkarna ner till Emån och köra det igenom en ränna. Resultatet kommer att få er att "trilla av pallen".

Och det bästa är att det är gratis :D

Rolf Guldström
"En sann egoist samarbetar"

PasiS

Rolf - Har ni snö och så nu?
Tänkte komma och gräva upp nån gruva eller så om ett par veckor.

Mvh
Pasi

Eucitzen

Pasi, jag var där uppe i Fredags, förra veckan. Det var både snö och is. :x

Guldstrom

Hej Pasi

Du är välkommen, Viggo, Finn och jag skall göra en raid inne i Gruvan och du kan få hjälpa till att bära hinkar :D

Bara så att ni andra vet så även om det är -20 grader ute så är det Alltid +4 grader inne i gruvan, Guldgruvan har räddat mig många långa vintrar när guldabstinensen har varit för stor.
Det bästa är att guldgruvan bara ligger där, det finns gott om guld och ingen dörr ;)  Det betyder att vem som helst kan gå när som helst och gratis.

Ett kallt nyhetsbrev finns att läsa här http://www.guldstrom.se/se/nyhetsbrev/brev57.html

Rolf Guldström

Eucitzen

Intressant Rolf, tack för tipset! :)

PasiS

Rolf-  Jorå, jag kan hjälpa till o släpa några hinkar. Varför skall ni lägga tid på det förresten?  :shock:

Guldstrom

Hej Pasi

Vi behöver göra en provbrytning för att behålla inmutningen.
Vi har nu haft gruvan inmutad i 6 år och för att kunna fortsätta så behöver vi göra en provbrytning, och då kommer vi att gå in och klättra upp på vårt bästa ställe, krossa malmen och vaska fram resultatet och redovisa detta för Bergmästarn.

Då får vi en förlängning på undersökningstillståndet och gruvan kan fortsätta att vara öppen för alla.

Björn

Trevligt med sådana initiativ! Gillar skarpt OpenSource :-)

PasiS

Rolf - Helt plötsligt lät allt logiskt! :)
Kan inte rättigheten till inmutningen skickas runt bland ett visst antal "ägare" då inga prover behöver göras de första 3 åren '(mellan din far och dig t ex)?